آب سیاه گلوکوم

با افزایش سن احتمال بروز بیماری های چشمی بیشتر می شود. آب سیاه یا گلوکوم در اثر فشار چشم به وجود می آید و بیشتر در افراد بالای 50 سال این عارضه دیده می شود. در بیماری آب سیاه، مایع چشمی در یک جا جمع می شود زیرا کانال شبکه مانندی که مایع چشمی در آن جریان پیدا می کند به دلایلی مسدود شده است. علت انسداد کانال، به طور کامل مشخص نیست ولی تحقیقات صورت گرفته، ارثی بودن این عارضه را ثابت می کند.

بالا رفتن فشار چشم باعث آسیب به عصب بینایی شده و دید کاهش پیدا می کند. با گذشت زمان آب سیاه دید مرکزی بیمار را کاهش می دهد. این بیماری در مراحل ابتدایی دارای علائم محسوس نیست. به همین علت بسیاری از افراد، زمانی که تغییر محسوسی در بینایی پیدا کنند متوجه بیماری آب سیاه می شوند. در مراحل پیشرفت گلوکوم، بیمار دچار علائمی چون سردرد، تهوع، استفراغ، درد چشم، درد در هنگام حرکات چشم و قرمزی چشم می شود. اگر آب سیاه، سریعاً درمان نشود ممکن است منجر به نابینایی شود که در این شرایط متاسفانه راه درمان و بازگشت بینایی وجود ندارد.

برای درمان آب سیاه روش های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

درمان با دارو: اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، استفاده از دارو رایج‌ترین درمان آن است. داروهای تجویز شده، فشار چشم را کاهش می دهند. درمان آب سیاه اکثرا به صورت قطره یا قرص است. استفاده از قطره چشم باعث کاهش اشک چشم می شود و فشار چشم کاهش پیدا می کند. این داروها ممکن است باعث ایجاد عوارضی چون سردرد یا سوزش چشم شود.

آب سیاه گلوکوم

درمان با لیزر: یکی از موثرترین درمان ها برای درمان آب سیاه استفاده از لیزر است. برای خارج کردن مایع از چشم از لیزر درمانی استفاده می شود. در درمان به وسیله لیزر، امکان برگشت وجود دارد و بیش از نیمی از بیماران بعد از لیزر درمانی با بازگشت فشار چشم روبرو می شوند.

درمان با جراحی: زمانی که دارو و لیزر درمانی جوابگو نباشد، استفاده از جراحی پیشنهاد می شود. پزشک متخصص با عمل جراحی، منافذی در چشم برای خروج مایع ایجاد می کند. در صد موفقیت این عمل در حدود 80 تا 90 درصد می باشد. با جراحی فقط دید باقی مانده حفظ می شود و بهبودی در بینایی حاصل نمی شود.

برخی از پزشکان برای درمان آب سیاه در مراحل اولیه، درمان طبیعی را توصیه می کنند. برای مثال استفاده از روغن نارگیل و یا روغن ماهی برای ماساژ اطراف چشم توصیه می شود. این کار باعث افزایش گردش خون شده و در نتیجه فشار چشم کاهش پیدا می کند. همیشه بهترین راه درمان، پیشگیری است. برای پیشگیری از ابتلا به آب سیاه، داشتن تغذیه مقوی کمک کننده است. تغذیه سرشار از کاروتنوئید مانند هویج، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، سبزیجات و… توسط پزشکان بسیار توصیه می شود. استفاده نکردن و یا کاهش مصرف برخی مواد غذایی مانند مصرف شکر و کافئین می تواند در حفاظت از سلامت چشم نقش مهمی داشته باشد.