آب مروارید (کاتاراکت)

یکی از اختلالات رایج بینایی، آب مروارید یا کاتاراکت است.

در بیماری آب مروارید عدسی چشم، شفافیت خود را از دست می دهد. در نتیجه عدسی کدر شده و دیگر توانایی تمرکز نور بر روی شبکیه را نخواهد داشت. افرادی که دارای مشکل آب مرواید چشم هستند، اجسام و مناظر اطراف خود را به حالت کدر و مات مشاهده می کنند.

آب مروارید انواع مختلفی دارد که دلیل ایجاد هر کدام متفاوت است. یکی از رایج ترین نوع آن، آب مروارید وابسته به سن یا سالمندی است که در افراد بالای 65 سال احتمال بروز آن بیشتر است.

علت بروز آب مروارید در زمان سالمندی کامل مشخص نیست ولی محققان بر این باورند که رادیکال های آزاد بر روی پروتئین های عدسی تاثیر گذاشته و آنها را کدر می کند.

دومین نوع آب مروارید ممکن است به عنوان یک مشکل ثانویه بروز کند. برخی از بیماری ها مانند دیابت کنترل نشده، التهاب داخل چشم و مصرف برخی داروها باعث به وجود آمدن آب مروارید می شوند.

آب مروارید (کاتاراکت)

نوع سوم آب مروارید ممکن است در اثر ضربه چشم ایجاد شود که پس از گذر زمان در فرد ایجاد می شود.

نوع چهارم آب مروارید ممکن است مادرزادی باشد. در این نوع بسیار نادر، نوزاد در هنگام تولد و یا در سنین پایین مبتلا به آب مروارید می شود.

پنجمین نوع آب مروارید به دلیل ارثی به وجود می آید.

قرار گرفتن به مدت طولانی در مقابل آفتاب بدون استفاده از عینک دلیل ایجاد نوع ششم آب مروارید است.

نوع هفتم آب مروارید به دلیل مصرف سیگار و الکل در بیمار به وجود می آید.

آب مروارید هیچ دردی ندارد ولی با بروز برخی علائم می توان آب مروارید را تشخیص داد.

از علائم رایج آب مروارید می توان به کاهش قدرت بینانی اشاره کرد. با پیشرفت بیماری این کاهش بینایی ممکن است تا حد درک نور کاهش پیدا کند. البته این اتفاق ممکن است به مروز زمان و به آرامی ایجاد شود. در موارد نادر کاهش بینایی با سرعت پیشرفت می کند.

یکی دیگر از علائم آب مروارید تغییر رنگ مردمک از سفید به خاکستری و شیری می باشد. دوبینی، دید مه‌آلود و کدر، تار دیدن تدریجی محیط، ضعف بینایی در تشخیص رنگ‌ها، احساس وجود پرده‌ای روی چشم و افزایش شماره عینک نیز می‌تواند از دیگر علائم ابتلا به آب‌ مروارید باشد.

تنها درمان آب مروارید فقط عمل جراحی است. بیماری آب مروارید، تا زمانی که دید بیمار مختل نشود نیاز به درمان ندارد. عمل آب مروارید، یک عمل سرپایی است که طی 15 دقیقه انجام می گیرد و بیمار بلافاصه بعد از عمل مرخص می شود. در این عمل، عدسی بیمار را با ایجاد یک شکاف کوچک به وسیله یک دستگاه مخصوص خارج می کنند. سپس عدسی مصنوعی را داخل چشم جایگزین می کنند. این عمل در بیشتر موارد موفقیت آمیز بوده و بینایی بیمار پس از عمل تا حد زیادی بهبود پیدا می کند. پانسمان چشم به طور معمول فردای عمل برداشته می شود و شخص می تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد. درمان بعد از عمل استفاده از یک قطره مخصوص است که باید طبق دستور پزشک مصرف شود.