انواع عدسی عینک

انواع عدسی عینک

انواع عدسی عینک

عینک به عنوان یکی از رایج ترین روش های بهبود و درمان برخی از مشکلات چشمی شناخته می شود که از قدیم تا به امروز مورد استفاده بیشتر افراد قرار گرفته است. امروزه از انواع متنوعی از عدسی ها در ساخت عینک استفاده می کنند. هر یک از عدسی ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند و با نظر چشم پزشک مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله قصد داریم به معرفی ویژگی های انواع عدسی عینک بپردازیم. برای آشنایی بیشتر در این زمینه و شناخت انواع پوشش لنز عینک، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

انواع عدسی عینک

عدسی های عینک از دیرباز تاکنون در گروه پلاستیکی و شیشه ای قرار دارند. با پیشرفت علم و تکنولوژی عدسی های با ویژگی های مختلف و مناسب تری تولید می شوند که می توانند مزایای متعددی برای مصرف کنندگان عینک داشته باشند. در این بخش از مطلب به معرفی انواع عدسی عینک می پردازیم.

  • عدسی پلی کربنات

این نوع عدسی ها به دلیل استحکام بالایی که دارند در مقابل آسیب های مختلف مقامت بیشتری از خود نشان می دهند. بر همین اساس اغلب ورزشکاران یا افرادی که دارای شغل های پرخطری هستند، از عدسی پلی کربنات در سفارش عینک استفاده می کنند. ساختار تولید این نوع عدسی ها، متفاوت از دیگر عدسی ها است.

انواع عدسی عینک

انواع عدسی عینک

  • عدسی پلاستیکی

عدسی پلاستیکی با نام عدسی ایندکس بالا نیز شناخته می شود و مناسب ترین گزینه برای چشم های با نمره بالا عنوان می شود. افرادی که در دیدن واضح اجسام دور مشکل دارند، این نوع عدسی ها با در هم شکستن نور و اشعه ها، دید واضحی از اشیا برای فرد فراهم می کنند. همچنین به دلیل سبک وزن بودن برای نمره های 6 به بالا، سنگینی وزن عینک چندان احساس نمی شود.

  • عدسی شیشه ای
این مقاله را هم بخوانید:
درمان ورم ناشی از عفونت چشم

عدسی های شیشه ای در مقایسه با عدسی های پلاستیکی دارای حجم کمتر و وزن بیشتری هستند. یکی از ایراداتی که به این نوع عدسی ها گرفته می شود، شکستگی سریع شیشه است. همچنین با یک ضربه ناگهانی لبه های آن شکسته یا ترک بر می دارند. به دلیل وارد شد شدن سریع خط و خش روی عدسی های شیشه ای، می تواند در دید اختلالاتی ایجاد کند.

  • عدسی آسفریک

برای داشتن یک عدسی نازک می توان از عدسی های نوع آسفریک استفاده کرد. این نوع عدسی ها برای هر دو گروه عیوب انکساری دور بینی و نزدیک بینی قابل استفاده هستند. همچنین می توان آن را به روی هر مدل فریم عینکی استفاده کرد و دارای دید وضح و بسیار خوبی هستند.

  • عدسی تریوکس

این نوع عدسی ها به دلیل ضدخش، سبک و شفاف بودن دارای مقاومت و کیفیت مطلوبی هستند. از این رو، گزینه مناسبی برای استفاده در کودکان عنوان می شوند. مقاومت عدسی های تریوکس به حدی از عدسی های پلی کربنات بیشتر است که اصطلاح عدسی های نشکن به آن ها داده شده است.

  • عدسی دو دید تدریجی

افرادی که دارای دو مشکل یا عیوب انکساری چشم از جمله دوبینی و نزدیک بینی هستند، می توانند از عدسی های پرکاربرد دو دید استفاده کنند. در عدسی های دو دید از نوع تدریجی، فاصله بین دید دور و دید نزذیک به صورت تدریجی تغییر می کند. به طوری که از ظاهر عدسی یا عینک نمی توان متوجه دو دید شدن آن شد.

  • عدسی دو دید ناخنی

عدسی دو دید ناخنی نیز عملکردی مشابه به عملکرد عدسی دو دید تدریجی دارد. با این تفاوت که در بخش پایینی عدسی که مختص دیدن اشیای نزدیک است، ناخنی شکل است. از این رو از ظاهر این نوع عدسی ها می توان پی به دو دید بودن آن برد.

این مقاله را هم بخوانید:
بیرون زدگی چشم از حدقه چیست

انواع پوشش لنز عینک

انتخاب نوع پوشش لنز عینک همانند عدسی عینک از اهمیت بالایی برخوردار است. پوشش ها اغلب سازگار با نوع عدسی عینک انتخاب می شوند و هر یک دارای ویژگی ها به خصوصی هستند. هر فردی بنا به مشخصه هایی که دارد، باید از مناسب ترین نوع پوشش لنز استفاده کند. هدف از پوشش دار کردن لنز عینک، محافظت از عدسی عینک و افزایش عمر مفید آن است. از جمله انواع پوشش لنز عینک عبارتند از:

  • پوشش فتوکرومیک

مهم ترین مشخصه پوشش های فتوکرومیک، تیره شدن رنگ آن ها به هنگام قرار گرفتن در نور خورشید است. ولی عملکرد آن ها نمی تواند مانند عدسی های آفتابی باشد و نقش محافظتی از چشم را ایفا نمی کند. تیرگی پوشش های فتوکرومیک حدود 3 تا 5 دقیقه قرار گرفتن در محیط عادی، از بین می رود.

  • پوشش آنتی رفلکس

این نوع پوشش ها دارای دو ویژگی بارز ضد بازتاب نور و ضد بخار هستند. همچنین قابلیت محافظت از چشم در برابر نورهای مضر را دارند. از دیگر مزایای آن کاهش خطای دید می تواند باشد.

  • پوشش ضد خش

همان طور که از نامش مشخص است، این نوع پوشش از ایجاد خط و خش روی عدسی به میزان بالایی جلوگیری می کند و دارای مقاومت بالایی است. باید خاطر نشان شد، هیچ کدام از عدسی ها به طور قطعی ضد خش نیستند.

  • پوشش هیدروفوبیک

این نوع پوشش برای افراد دارای شغل های خاص و ویژه پیشنهاد می شود. افرادی که در محیط هایی با وجود قطرات آب، ذرات چربی یا گرد و غبار مشغول به کار هستند، با استفاده از پوشش هیدروفوبیک و ضد آب دید واضح تری داشته باشند.

  • پوشش پولاریزه
این مقاله را هم بخوانید:
تاثیر آلودگی هوا بر چشم

از پوشش پولاریزه اغلب در ساخت عینک های آفتابی استفاده می کنند. با وجود این قابلیت مفید می توان از بازتاب نورهای مضر و مزاحم در موقعیت های مختلف مانند رانندگی کردن، جلوگیری به عمل آورد.

انواع عدسی عینک

انواع عدسی عینک

  • پوشش یو وی

یو وی (UV) به نام اشعه مضر ماوراء بنفش شناخته می شود. با داشتن این نوع پوشش در عدسی عینک های طبی و آفتابی می توان از بروز بیماری های چشمی مانند آب مروارید پیشگیری کرد.

  • پوشش بلوکات

افرادی که به دلیل موقعیت شغلی و تحصیلی، ارتباط بیشتری با سیستم کامپیوتر و موبایل دارند، بهتر است از پوشش بلوکات استفاده کنند. این نوع پوشش مانع از ورود نور آبی به داخل چشم می شود. نفوذ نور آبی در چشم مضر است و به مرور زمان باعث ضعیف تر شدن چشم می شود.

مراجعه به پزشک
در مطالب فوق به بررسی انواع عدسی عینک و همچنین انواع پوشش لنز عینک پرداخته شد. از رایج ترین عدسی های عینک می توان به شیشه ای و پلاستیکی اشاره داشت و از رایج ترین نوع پوشش لنز عینک می توان به فتوکرومیک و یو وی اشاره داشت. دکتر رضا پورمازار جراح و متخصص بیماری های چشم، تجربه و مهارت لازم در زمینه درمان شایع ترین بیماری های چشمی مانند آب مروارید، آب سیاه، جراحی لیزیک و لازک، لیزر شبکیه و همچنین جراحی زیبایی چشم مانند بلفاروپلاستی دارد. شما می توانید برای درمان بیماری های چشمی به روش عینک و دریافت نوبت ویزیت با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *