بیماری همولاکریا چشمی چیست

بیماری همولاکریا چشمی چیست

بیماری همولاکریا چشمی چیست؟

به ندرت می توان شاهد ریختن اشک خونین از چشم های یک فرد بود. سرازیر شدن اشک خونین یکی از بیماری های چشمی است که به آن بیماری همولاکریا می گویند. این بیماری به دلایل متعددی در چشم های بیمار بروز پیدا می کند. با شناخت و بررسی هر یک از این دلایل، فرآیند درمانی بیماری همولاکریا زیر نظر پزشک متخصص چشم شروع می شود. شاید بسیاری از افراد با مشاهده اشک خونین دچار شوک و نگرانی شوند. از این رو در این مقاله قصد داریم با معرفی بیماری همولاکریا به دلایل ایجاد بیماری و همچنین روش های تشخیص و درمان آن بپردازیم. برای آشنایی بیشتر در این زمینه، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

بیماری همولاکریا چیست؟

برخی از افراد، خونین شدن اشک را نوعی خیال و افسانه می دانند؛ ولی باید به صراحت گفت که چشم بنا به دلایل شناخته و ناشناخته قادر به تولید اشک های خونی است. در اصطلاح پزشکی به خونین شدن اشک، بیماری همولاکریا گفته می شود. اشک چشم از مواد و غدد مختلفی تشکیل یافته است که هر کدام از غدد نقش مهمی در ساختار آن ایفا می کنند. غدد اشکی می توانند اشک خونین تولید کنند و به سایر قسمت های چشم نیز انتشار پیدا کنند. در بیشتر موارد، علت بروز اشک خونین وارد شدن ضربه به چشم یا ایجاد زخم در چشم است.

بیماری همولاکریا چشمی چیست

بیماری همولاکریا چشمی چیست

دلایل بروز بیماری همولاکریا

خونین شدن اشک یا همان بیماری همولاکریا می تواند به دلایل مختلفی بروز پیدا کند. بنا به دیدگاه چشم پزشکان، این دلایل در برخی موارد قابل شاسایی هستند و پروسه درمان نیز براساس این تشخیص پیش می رود. در برخی موارد نیز هیچ دلیلی برای سرازیر شدن اشک خونین نمی توان یافت. در این بخش از مطلب به بررسی انواع دلایل بروز بیماری همولاکریا می پردازیم.

  • تروما
این مقاله را هم بخوانید:
دلایل ریزش مژه

ملتحمه یکی از لایه های چشم است که روی بخش سفید رنگ چشم واقع است. ملتحمه شامل رگ های خونی است که وارد شدن ضریه، تروما یا عفونت و التهاب منجر به خونریزی این رگ ها می شود. با ترکیب شدن خون و اشک چشم، اشک خونین از چشم سرازیر می شود.

  • تومور چشم

نوعی تومور خوش خیم به نام Granuloma Pyogenic وجود دارد که روی ملتحمه چشم ظاهر می شود. یکی از علل بروز این نوع تومور چشمی تغییرات هورمونی و بارداری عنوان می شود. اشک خونین از جمله عوارض و علائم ناشی از این بیماری است.

  • دلایل هورمونی

در برخی موارد نادر، زنانی که در دوران قاعدگی خود هستند، با خونین شدن اشک چشم هایشان مواجه می شوند. از آن جایی که در این دوران، تغییرات هورمونی حاصل می شود، همولاکریا نیز از این تغییرات ناشی می شود.

  • فشار خون بالا

افرادی که مبتلا به عارضه فشار خون بالا هستند، در صورت درمان یا کنترل نشدن فشار خون، امکان خونریزی رگ های داخل ملتحمه چشم در اثر افزایش فشار خون وجود دارد. از این رو، خونریزی از عروق خونی چشم منجر به تشکیل اشک های خونین می شود.

  • خونریزی بینی

سیستم تولید اشک انسان به بینی فرد متصل است؛ در نتیجه مسیری از داخل بینی به مجرای اشکی وجود دارد. در صورت ایجاد خونریزی در بینی، احتمال بازگشت خون از طریق این مسیر از بینی به داخل چشم امکان پذیر است. با این شرایط می توان شاهد اشک های خونین در چشم فرد بود.

  • اختلال های خون

افرادی که از اختلال های خونی مانند بیماری هموفیلی رنج می برند، با مشکلات خونریزی و لخته شدن خون مواجه هستند. خونریزی ناشی از هموفیلی و همچنین عوارض ناشی از مصرف داروهای مربوط به این بیماری می توانند منجر به ایجاد اشک خونین شوند.

  • ملانوم بدخیم
این مقاله را هم بخوانید:
جراحی بیرون‌ زدگی چشم

کیسه زخم در هر جایی از بدن تشکیل می شود که از جمله شایع ترین محل آن می توان به ایجاد کیسه های زخم در شکم اشاره داشت. کیسه های زخم با ماهیت ملانوم بدخیم از آن دسته بیماری های خطرناک هستند که به درمان سریع و فوری نیاز دارند. از عوارض ملانوم بدخیم می توان به بروز خونریزی اشاره داشت که ایجاد اشک های خونین نیز خارج از احتمال نیست.

  • ایدیوپاتیک

به تمامی بیماری های ایجاد شده در قسمت های مختلف بدن که دلیل مشخص و واضحی نداشته باشند، ایدیوپاتیک گفته می شود. در برخی موارد همولاکریا بدون هیچ دلیلی در بدن بروز پیدا می کند و در اغلب موارد نیز به خودی خود با گذشت یک مدت زمان کوتاه، از بین می رود.

علائم بیماری همولاکریا

اصلی ترین نشانه و علامتی که برای بیماری همولاکریا عنوان می شود، قرمز و خونین شدن اشک چشم است. از آن جایی که دلایل و بیماری های مختلفی باعث خونین شدن اشک چشم می شوند، در نتیجه هر یک از این مشکلات می توانند علائم دیگری نیز به همراه داشته باشند. در ادامه مطلب، در حالت کلی به شایع ترین علائم همراه با خونین شدن اشک یا همان بیماری همولاکریا می پردازیم.
• قرمز شدن بخش سفیدی چشم
• سوزش و خارش چشم
• تورم و التهاب چشم
• تاری دید و ایجاد اختلال در داشتن یک دید واضح

نحوه تشخیص بیماری همولاکریا

با مشاهده اولین قطره های اشک خونین توصیه می شود به پزشک متخصص بیماری های چشمی مراجعه شود. پزشک با گرفتن شرح حال بیمار پیرامون وجود سایر علائم در چشم اقدام به انجام معاینات اولیه با دستگاه های مخصوص چشم پزشکی می کند. استفاده از قطره های چشمی برای باز کردن کامل مردمک و بررسی دقیق بافت داخلی چشم از مراحل تشخیص بیماری همولاکریا به شمار می آید. در ادامه، چشم پزشک برای تکمیل مراحل تشخیص و بررسی بافت های پشت چشم از روش های آزمایشگاهی استفاده می کند. از جمله این روش های آزمایشگاهی می توان به سونوگرافی چشم، آندوسکوپی بینی و عکس برداری سی تی اسکن اشاره داشت.

بیماری همولاکریا چشمی چیست

بیماری همولاکریا چشمی چیست

روش های درمان بیماری همولاکریا

معاینات و تست های آزمایشگاهی، علت بروز بیماری همولاکریا را مشخص می کنند. پزشک متخصص با توجه به نتایج این تست ها، بهترین و موثرترین روش درمانی را برای درمان بیماری انتخاب خواهد کرد. از جمله روش های درمان بیماری همولاکریا عبارتند از:
• تجویز داروها و قطره های آنتی بیوتیک و ضدعفونی کننده
• آبیاری برای تخلیه اشک
• بازسازی مجرای اشکی به روش جراحی

این مقاله را هم بخوانید:
ورم چشم و درمان

 

مراجعه به پزشک
در مطالب فوق به بررسی بیماری همولاکریا و همچنین دلایل بروز و روش های درمان این بیماری پرداخته شد. ضربه، تومور چشم و ورم ملتحمه از جمله شایع ترین دلایل بیماری همولاکریا هستند. این بیماری به روش های تجویز قطره های چشمی، مصرف دارو، بازسازی یا جراحی لیزر قابل درمان است. دکتر رضا پورمازار جراح و متخصص بیماری های چشم، تجربه و مهارت لازم در زمینه درمان شایع ترین بیماری های چشمی مانند آب مروارید، آب سیاه، جراحی لیزیک و لازک، لیزر شبکیه و همچنین جراحی زیبایی چشم مانند بلفاروپلاستی دارد. شما می توانید برای درمان بیماری همولاکریا و دریافت نوبت ویزیت با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

2 پاسخ
  1. سکینه اجاقی
    سکینه اجاقی گفته:

    با سلام…نرس و سوپروایزر چشم پزشکی تبریز هستم بیماری با علائم اشک خونی شدید با سردردمراحعه کرد همزمان خونریزی از بینی و گوش داشت با درد سدید اطراف چشم…طبق شرح حال موقع عصبانی شدن دجار این علایم‌میشد و بطوری که در مرکز روانپزشکی بستری می کنند..وباردار هم بود..اقدام خاصی براشون انجام نشد..به نظرتون بیماری همولاکریا هست یا دیسکزاز خونی

    پاسخ
    • پاسخگویی به سوالات
      پاسخگویی به سوالات گفته:

      سلام وقت بخیر لطفا عکس و مدارک ارسال شود09108077708

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *