خراش راجعه قرنیه

خراش راجعه قرنیه یکی از مشکلات رایج مربوط به قرنیه چشم است که در صورت درمان نشدن ممکن است عوارض زیادی از جمله زخم شدید و عفونی قرنیه را به وجود آورد. قرنیه بافت شفاف کره چشم است که در قسمت قدامی قرار دارد و لایه‌ای از اشک این قسمت را پوشانده است. قرنیه چشم نقش بسیار مهمی را در بینایی ایفا می‌کند به همین سبب ایجاد مشکلاتی مانند ساییدگی در بافت آن می‌تواند باعث مشکلات بینایی شود. درمان به موقع خراش قرنیه می‌تواند از عوارض وخیم آن جلوگیری کند. در ادامه مطلب در خصوص درمان و علائم و عوارض این بیماری بیشتر صحبت می‌شود.

خراش قرنیه چیست و چرا به وجود می آید؟

بافت قرنیه در حالت طبیعی دارای ۵ لایه است که به ترتیب از خارج به داخل لایه اپیتلیوم، لایه بومن، لایه استروما، ممبران دسمه و آندوتلیوم نامیده می‌شوند. عدم وجود رگ‌های خونی باعث شفافیت این قسمت از چشم شده است. خراش قرنیه زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های اپیتلیوم قرنیه یعنی سلول‌های لایه خارجی آسیب می‌بینند و از سطح قرنیه کنده می‌شوند. عوامل متعددی در به وجود آمدن ساییدگی قرنیه سهیم هستند اما برخی از عوامل جزو عوامل رایج هستند که عبارتند از:

• استفاده از لنزهای تماسی آسیب‌دیده به مدت طولانی
  • فرو رفتن اجسام ریز و ذرات معلق به چشم
  • مالیدن چشم پس از ورود ذرات معلق مانند گردوخاک به چشم
  • فرو رفتن شاخه درخت، برس لوازم آرایشی مانند ریمل و ناخن به داخل چشم
  • انجام فعالیت‌هایی مانند جوشکاری بدون عینک
  • ورود براده‌های آهن
  • پخش ذرات زنگ زده براده ی آهن در چشم
  • قرار گرفتن ذرات مانند شن و ماسه در زیر پلک
  • استفاده از لنزهای تماسی کثیف و بی کیفیت
سکته چشمی چیست؟

خراش قرنیه ممکن است در ظرف ۲ روز خود به خود ترمیم شود اما اگر علائم مربوط به خراش راجعه قرنیه بیش از 24 ساعت طول کشید لازم است تا با مراجعه به متخصص چشم پزشک از عوارض بیشتر جلوگیری کرد. به همین سبب آشنایی با علائم ساییدگی قرنیه اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

خراش راجعه قرنیه

علائم و عوارض خراش قرنیه چیست؟

از مهم‌ترین علائم خراش راجعه قرنیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد چشم
  • قرمزی چشم
  • ریزش اشک
  • افزایش حساسیت به نور
  • پرش پلک‌ها
  • حالت تهوع در خراشیدگی عمیق
  • کاهش و تاری دید در خراش‌های متوسط تا شدید
  • احساس داشتن جسم خارجی در چشم
  • افزایش درد در هنگام باز و بسته کردن چشم‌ها

ساییدگی قرنیه چشم با توجه به شدت آن می‌تواند عوارضی را به دنبال آورد؛ در صورت درمان به موقع دچار شدن به این عوارض به صفر کاهش پیدا می‌کند. برخی از عوارض ساییدگی قرنیه چشم عبارتند از:

زخم قرنیه

یکی از عوارض خراشیدگی قرنیه زخم قرنیه است؛ زیرا ساییدگی قرنیه این زمینه را برای ورود ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا به چشم ایجاد می‌کند و در نتیجه در صورت درمان نشدن زخم قرنیه به وجود می‌آید.

عفونت و التهاب ملتحمه

در صورتی که خراشیدگی عمیق باشد و منجر به زخم شود؛ این زخم می‌تواند باعث التهاب چشم و تشدید عفونت شود.

از بین رفتن بینایی

افراد اگر به زخم قرنیه و خراش آن هیچ توجهی نداشته باشند؛ زخم ایجاد شده به‌مرور زمان می‌تواند در ناحیه‌های دیگر بافت قرنیه نفوذ کند و پس از ورود به شبکیه باعث از بین رفتن شبکیه شود. نکروز سلول‌های شبکیه باعث کوری می‌شود.

درمان خراش قرنیه

راهکارهای خانگی می‌تواند باعث بهبود خراش قرنیه شود اما ازآنجاکه افراد به بافت چشم و آناتومی آن آشنایی ندارند و ممکن است اشتباهات رایجی را در درمان خانگی انجام دهند پیشنهاد می‌شود که حتماً به پزشک متخصص چشم مراجعه کنند. برخی از روش‌های رایج درمان خراش قرنیه عبارتند از:

آیا بلفاریت چشم خطرناک است

درمان دارویی

پزشک متخصص چشم پس از تشخیص ساییدگی قرنیه از طریق بی حس کردن موضعی چشم و رنگ کردن محل خراش با استفاده از رنگ فلورسین و تاباندن نور از طریق دستگاه اسلیت لمپ میزان ساییدگی قرنیه را تعیین می‌کند؛ با توجه به علت و میزان آن قطره چشمی تجویز می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر خراش راجعه قرنیه در اثر لنزهای تماسی کثیف به وجود آمده باشد؛ قطره جنتامایسین تجویز می‌شود. برای جلوگیری از عفونت و زخم قرنیه پزشک پمادهای آنتی‌بیوتیک را به مدت یک هفته تجویز می‌کند. ممکن است برای کاهش درد بیمار انواع مسکن‌ها نیز تجویز شود. پمادها و قطره‌های چشمی از طریق ضدعفونی‌کردن محیط چشم و تشکیل لایه نرم بین پلک و محل ساییدگی باعث درمان خراش قرنیه می‌شوند.

تجویز لنزهای تماسی خاص

لنزهای تماسی خاصی که توانایی عبور اکسیژن از ساختار خود را داشته باشند؛ برای ترمیم ساییدگی قرنیه توسط پزشکان متخصص تجویز می‌شوند. این لنزها نقش بانداژ را ایفا می‌کنند و در مدت کوتاه خراش را درمان می‌کنند.

مرطوب کردن سطح چشم

پزشک متخصص چشم برای درمان خراش‌های سطحی و کم قطره‌های اشک مصنوعی و نرم‌کننده‌های مخصوص چشم تجویز می‌کند. این موارد با مرطوب نگه داشتن سطح چشم، ساییدگی را در مدت کوتاهی درمان می‌کنند.

روش های تلفیقی

پزشک متخصص چشم ممکن است از تلفیق چندین روش برای درمان خراش استفاده کند. مثلاً هم زمان لنز پانسمانی، قطره و پمادهای آنتی‌بیوتیک و پمادهای کورتونی تجویز کند. پمادهای کورتونی برای کاهش التهاب چشم تجویز می‌شوند.

خراش راجعه قرنیه یکی از مشکلات چشم است که ممکن است در اثر اتفاقاتی مانند جوشکاری اتفاق بیفتد. درمان به موقع و زود هنگام خراش قرنیه اهمیت زیادی دارد زیرا درمان نشدن آن عوارضی چون زخم قرنیه و عفونت چشم را می‌تواند به دنبال داشته باشد. روش‌هایی چون تجویز پماد و قطره‌های چشمی آنتی‌بیوتیک، لنزهای پانسمانی و قطره‌های اشک مصنوعی برای درمان خراش به کار می‌روند. برای درمان بیماری‌های چشم می‌توانید به مطب دکتر رضا پورمازار متخصص چشم در تهران مراجعه کنید. توجه به این مورد ضروری است که تأخیر در درمان بیماری‌های چشم می‌تواند مشکلات زیادی را با خود به همراه داشته باشد.

آیا کودکان می توانند از لنزهای تماسی استفاده کنند