درمان ورم ناشی از عفونت چشم

درمان ورم ناشی از عفونت چشم

درمان ورم ناشی از عفونت چشم

عفونت یکی از بیماری های مسری است که می تواند در چشم نیز بروز کند. هر نوع عفونتی که در هر بخش از بدن ایجاد می شود، نیاز به درمان سریع تری دارد. عفونت چشم می تواند عوارض دردناک و آزاردهنده ای به همراه داشته باشد و چشم به عنوان یک عضو بسیار حساس باید فرآیند درمان فوری داشته باشد. ورم ناشی از عفونت چشم یکی از علائمی است که برای بیمار ناراحت کننده است. از این رو تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی درمان ورم ناشی از عفونت چشم بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با نحوه پیشگیری از ورم ناشی از عفونت چشم، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

عفونت چشم چیست؟

عفونت ها در حالت کلی در سه گروه ویروس ها، قارچ ها و باکتری ها دسته بندی می شوند. زمانی که هر یک از این میکروب ها وارد کره چشم یا بخشی از نواحی اطراف چشم شده باشد، در اصطلاح گفته می شود یکی از چشم ها یا هر دو چشم عفونی شده است. از جمله بخش هایی از چشم که می تواند دچار عفونت و در نتیجه ورم شود می توان به قرنیه یا همان سطح شفاف جلوی چشم و همچنین ملتحمه یا همان غشای نازک و مرطوب بیرون چشم و داخل پلک ها اشاره داشت. عفونت چشم در سنین مختلف بروز پیدا می کند و برای درمان آن باید به متخصص بیماری های چشمی مراجعه کرد. تأخیر در مراجعه به چشم پزشک و خود درمانی می تواند آسیب های جدی به چشم وارد کند.

درمان ورم ناشی از عفونت چشم

درمان ورم ناشی از عفونت چشم

انواع عفونت چشم

همان طور که پیش تر گفته شد، عفونت چشم می تواند سه منشاء ویروسی، باکتریایی یا قارچی داشته باشد. در این بخش از مطلب به رایج ترین نمونه های انواع عفونت چشمی می پردازیم.
ورم ملتحمه: یکی از شایع ترین و واگیردارترین عفونت های چشمی ورم ملتحمه است که با نام قرمزی چشم نیز شناخته می شود. این نوع عفونت منشاء ویروسی یا باکتریایی دارد و اغلب در بین کودکان بروز پیدا می کند.
ورم قرنیه ویروسی: از نمونه های ورم قرنیه ویروسی می توان به تبخال چشمی اشاره داشت که همان طور که از نامش مشخص است، منشاء ویروسی دارد. این نوع عفونت به دلیل تماس با ویروس سیمپلکس بروز می یابد.
ورم قرنیه قارچی: این نوع عفونت ناشی از قارچی به نام قارچ فوزاریوم است که بیشتر به شکل یک ماده آلی یافت می شود. با تماس چشم با اجسامی مانند شاخ درخت در طبیعت، احتمال ابتلا به ورم قرنیه قارچی افزایش می یابد.
ورم قرنیه آکانتامبا: اغلب افرادی که از لنز استفاده می کنند بییشتر در معرض خطر ابتلا به ورم قرنیه آکانتامبا قرار دارند. این نوع عفونت، به دلیل ایجاد انگل در چشم در اثر استفاده از لنز ناشی می شود. به هنگام داشتن لنز در چشم باید از شنا کردن و استفاده از وان آب داغ خودداری کرد.
تراخم: عفونت چشمی تراخم به دلیل کمبود بهداشت و قرار داشتن در محیط های آلوده ایجاد می شود. در اغلب موارد، تراخم داخل پلک را آلوده و زخم می کند و این زخم در صورت درمان نشدن منجر به، به داخل برگشتن پلک و مژه ها و همچنین ساییده شدن قرنیه و در نهایت کوری می شود.
عفونت آندوفتالمیت: زمانی که عفونت به داخل چشم نفوذ کند در برخی موارد می تواند منجر به کوری شود. از نمونه های عفونت های نفوذی به داخل چشم، آندوفتالمیت است که ناشی از عوارض جراحی بیماری هایی مانند آب مروارید عنوان شده است.

این مقاله را هم بخوانید:
انواع مشکلات قرنیه

شایع ترین علائم ناشی از عفونت چشم

عفونت چشم عارضه ای است که میکروب ها با میزان کمتر وارد چشم می شوند و با گذشت زمان در صورت درمان نشدن، شدیدتر می شوند. علائمی که از عفونی شدن چشم خبر می دهند، در ابتدا تعداد و شدت کمتری دارند و با گسترش یافتن عفونت، علائم آن نیز بیشتر و شدیدتر خواهند شد. در این بخش از مطلب در حالت کلی به شایع ترین علائم ناشی از عفونت چشم اشاره خواهیم داشت.
• احساس درد درچشم و نواحی اطراف آن
• قرمز شدن چشم ها
• ترشحاتی به رنگ های زرد، سبز، خونی و مایع از چشم ها
• خشک شدن چشم
• خارش و سوزش چشم
• التهاب و ورم کردن چشم
• حساسیت داشتن چشم به نور
• کاهش بینایی به دلیل تاری دید
• بروز تب به دلیل وجود عفونت

عوارض ناشی از عفونت چشم

با مشاهده هر یک از علائم عنوان شده لازم است بیمار به چشم پزشک مراجعه کند و روند درمانی خود را آغاز کند. در غیر این صورت میزان عفونت و ورم ناشی از عفونت افزایش یافته و چشم در معرض عوارض خطرناک تری قرار می گیرد. عفونت می تواند به سمت داخل چشم، پلک های بالا و پایین و همچنین گوشه چشم گسترش پیدا کند. از جمله عوارض ناشی از عفونت چشم عبارتند از:
ایجاد گل مژه
انسداد مجرای اشکی
داکریوسیستیت
کاهش بینایی
کوری در موارد نادر

درمان ورم ناشی از عفونت چشم

پس از مراجعه به چشم پزشک، وی با استفاده از دستگاه های مخصوص، چشم بیمار را به صورت دقیق معاینه می کند. در موارد لازم برای تشخیص میزان و نوع عفونت از آزمایش استفاده می کند. پس از طی مراحل تشخیصی، روش دارو درمانی برای از بین رفتن ورم ناشی از عفونت چشم تجویز می شود. داروهایی از قبیل پمادها و قطره های چشمی، مهم ترین گروه دارویی برای درمان عفونت چشمی به شمار می آیند. پمادهای آنتی بیوتیک و قطره های ضدعفونی کننده چشم زمانی بیشترین تاثیر خود را خواهند گذاشت که بیمار از محیط های آلوده و شیمیایی دور بماند. پس از طی یک فرآیند درمانی درست و مصرف صحیح داروها، عفونت چشم به طور کامل از بین خواهد رفت.

درمان ورم ناشی از عفونت چشم

درمان ورم ناشی از عفونت چشم

نحوه پیشگیری از ورم ناشی از عفونت چشم

با رعایت چندین نکات ساده می توان به راحتی از بروز عفونت چشم و تورم آن جلوگیری به عمل آورد. از جمله روش های پیشگیری از ورم ناشی از عفونت چشم عبارتند از:
• خودداری از تماس دست های آلوده با چشم ها
• رعایت کامل نکات بهداشتی به هنگام استفاده از لنزهای تماسی
• داشتن حوله، رختخواب و لوازم شخصی کاملاً تمیز به طور منظم برای افراد دارای قرمزی چشم
• خودداری از قرار دادن لنزهای تماسی به هنگام خواب و استراحت
• خودداری از وارد شدن به محیط های آلوده و شیمیایی

این مقاله را هم بخوانید:
افتادگی پلک در کودکان

 

مراجعه به پزشک
در مطالب فوق به بررسی درمان ورم ناشی از عفونت چشم پرداخته شد. قرمزی، سوزش، ترشحات و تورم چشم از جمله مهم ترین علائم عفونت چشم هستند. ورم ناشی از چشم را می توان با استفاده از قطره های چشمی تجویز شده درمان کرد. دکتر رضا پورمازار جراح و متخصص بیماری های چشم، تجربه و مهارت لازم در زمینه درمان شایع ترین بیماری های چشمی مانند آب مروارید، آب سیاه، جراحی لیزیک و لازک، لیزر شبکیه و همچنین جراحی زیبایی چشم مانند بلفاروپلاستی دارد. شما می توانید برای درمان ورم ناشی از عفونت چشم و دریافت نوبت ویزیت با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *