ورم ملتحمه چشم چیست و چه علائمی دارد؟

ورم ملتحمه چشم چیست و چه علائمی دارد؟

ورم ملتحمه، شایع‌ترین ورم چشمی است که در تمام افراد ممکن است ایجاد بیماری کند. ملتحمه چشم غشاء شفاف است که روی سفیدی چشم و سطح داخل پلک را پوشانده است. ورم ملتحمه چشم، التهاب و عفونت این غشاء است که به دلایل عفونی و غیر عفونی می‌تواند باعث ورم آن گردد. عفونت ملتحمه به دو صورت حاد و مزمن ظاهر می‌شود. معمولاً طی چند روز بهبود می‌یابد اما در صورت ادامه باید تحت درمان پزشک قرار گیرد. با توجه به این که عدم درمان ورم ملتحمه می‌تواند عوارض جدی با خود همراه داشته باشد در این مقاله در مورد علائم ورم ملتحمه صحبت می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

علایم ورم ملتحمه

واضح‌ترین علامت بیماری ورم ملتحمه چشم، سرخی چشم است. سرخ شدن به دلیل التهاب و پرخونی اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین علامت بیماری ورم ملتحمه چشم عفونی، احساس جسم خارجی در چشم، آبریزش و قرمزی و وجود ترشحات در چشم است. وجود درد، حساسیت شدید به نور و تاری دید در تشخیص بیماری چشم حایز اهمیت است؛ زیرا این علایم به طور معمول در ورم ملتحمه ساده دیده نمی‌شود و ممکن است علامت التهاب درون چشم، زخم قرنیه یا بیماری گلوکوم (آب سیاه) باشد.

ورم ملتحمه چشم چیست و چه علائمی دارد؟

ورم ملتحمه چشم چیست و چه علائمی دارد؟

انواع ورم ملتحمه

ورم ملتحمه چشم ممکن است به علت عوامل عفونی یا غیرعفونی به وجود آید.

عوامل غیرعفونی

در میان انواع غیرعفونی، شایع‌ترین نوع ورم ملتحمه چشم نوع حساسیتی یا آلرژیک است. واکنش‌های آلرژیک در افراد جوان و افرادی که سابقه حساسیت قبلی دارند، شایع‌تر است. این بیماری اغلب بر اثر حساسیت به گرده گل و گیاه ایجاد می‌شود؛ به همین علت در فصل بهار شیوع بیشتری دارد. این التهاب هر دو چشم را درگیر می‌کند و باعث قرمزی و خارش که علامت غالب تشخیص بیماری است، می‌شود. در این حالت پلک بیمار متورم است و اغلب آبریزش بینی وجود دارد.

این مقاله را هم بخوانید:
پروتز یا چشم مصنوعی چیست

انواع عفونی

نوع عفونی ورم ملتحمه چشم ممکن است در اثر عوامل ویروسی یا باکتریال باشد؛ در نوع ویروسی ورم ملتحمه چشم عامل ویروس بوده و معمولاً با سرماخوردگی همراه است. معمولاً با درگیری یک چشم شروع می‌شود و امکان دارد در ادامه چشم دیگر را نیز درگیر کند. طی یک تا دو هفته با رعایت بهبود پیدا می‌کند. به علت مسری بودن بیماری از تماس با چشم پرهیز شود.

نوع دوم بیماری عفونی ناشی از باکتری، بر اثر آلودگی با باکتری استافیلوکوک و یا استرپتوکوک ایجاد می‌شود. هر دو چشم در نوع باکتریال درگیر می‌شوند. ترشح از چشم‌ها غلیظ و همراه چرک است که باعث چسبیدن پلک چشم‌ها مخصوصاً هنگام بیدار شدن از خواب به هم شود. این نوع ورم ملتحمه نیازمند درمان توسط پزشک است تا از وخیم شدن شدت بیماری و سرایت به دیگران جلوگیری شود.

 

تشخیص ورم ملتحمه

چشم پزشک با یک معاینه ساده می‌تواند بیماری را تشخیص دهد. در برخی موارد ممکن است از ترشحات چشم نمونه گرفته شود و به آزمایشگاه جهت تشخیص نوع باکتری عامل بیماری ارسال شود؛ هرچند معمولاً انجام آزمایش و کشت ضرورت پیدا نمی کند.

ورم ملتحمه چشم چیست و چه علائمی دارد؟

ورم ملتحمه چشم چیست و چه علائمی دارد؟

روش های درمان ورم ملتحمه

در درجه اول تا حد امکان از بروز بیماری باید جلوگیری کرد؛ در صورت ابتلا، درمان بیماری ورم ملتحمه چشم به عامل ایجاد بیماری و شدت واکنش بستگی دارد.

نوع آلرژیک این بیماری زمانی رخ می‌دهد که ماده آلرژی‌زا باعث تحریک چشم شود. مهم‌ترین عامل ایجاد واکنش‌های حساسیتی ماده‌ای به نام هیستامین است. هیستامین باعث خارش و گشاد شدن رگ‌های موجود در ملتحمه می‌شود به همین خاطر چشم به رنگ قرمز دیده می‌شود. در این واکنش حساسیتی خارش وجود دارد اما باید از مالیدن چشم‌ها خودداری کرد زیرا باعث افزایش میزان ماده آلرژی‌زا شده و خارش مکرر ممکن است باعث ایجاد خراش و لک قرنیه شود.

این مقاله را هم بخوانید:
قرنیه مخروطی چیست

مؤثرترین درمان بیماری ملتحمه ناشی از مواد آلرژیک استفاده از قطره‌های استروئیدی چشمی و آنتی هیستامین تجویز شده توسط پزشک است. استفاده از قطره اشک مصنوعی در موارد خفیف اثر مستقیمی در درمان ندارد اما می‌تواند باعث رقیق شدن مواد آلرژی‌زا تجمع یافته در چشم شود و از چسبیدن این مواد به سطح ملتحمه جلوگیری کند. درعین‌حال کمپرس آب سرد در ورم خفیف ناشی از واکنش‌های آلرژیک می‌تواند بیماری را تسکین می‌دهد.

ورم ملتحمه چشم چیست و چه علائمی دارد؟

ورم ملتحمه چشم چیست و چه علائمی دارد؟

پیشگیری از ورم ملتحمه چشم

رعایت نکات بهداشتی بهترین راه پیشگیری از ابتلا به التهاب ملتحمه چشم است؛ اما توجه به موارد زیر نیز در پیشگیری از ورم ملتحمه مؤثر است:
پیشگیری ورم ملتحمه با عامل غیر عفونی: از عوامل حساسیت‌زا دوری شود. عوامل حساسیت‌زا به غیر از هیستامین که موجب واکنش‌های آلرژیک می‌شوند عبارتند از: گرده درختان، عطر، کرک و پر حیوانات، داروها، مواد آرایشی و بهداشتی، آلودگی هوا.

پیشگیری ورم ملتحمه با عامل عفونی: نوع عفونی این بیماری که توسط ویروس‌ها و باکتری‌ها به وجود می‌آید، به شدت مسری است و به راحتی منتقل می‌شود، به همین علت مهم‌ترین کار پیشگیری از ابتلا است. روش‌های پیشگیری از ابتلا در نوع عفونی بیماری ملتحمه چشم عبارتند از:

  • شستشوی مرتب دست‌ها و خودداری از تماس با چشم
  • خودداری از مالیدن چشم
  • استفاده نکردن از وسایل شخصی دیگران مانند حوله، لوازم آرایشی چشم
  • شنا نکردن (زیرا برخی از باکتری‌ها از طریق شنا منتقل می‌شوند)

در صورت ابتلا به نوع عفونی این بیماری، علاوه بر رعایت دقیق‌تر بهداشت، بهتر است به پزشک جهت کنترل و درمان بیماری مراجعه شود. در صورت داشتن علائم بیماری ورم ملتحمه چشم می‌توانید به مطب دکتر رضا پورمازار جراح و متخصص بیماری‌های چشم در تهران مراجعه کنید.

این مقاله را هم بخوانید:
هتروکرومیا چیست و انواع آن کدام است؟
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *