انواع عفونت چشم و راه های درمان آن

اگر در چشم خود احساس درد، تورم، خارش یا قرمزی دارید ممکن است مبتلا به عفونت چشم شده باشید. عفونت های چشمی به سه دسته ویروسی، باکتریایی و قارچی تقسیم می شوند که هر یک از این عفونت ها با روش های متفاوتی درمان می شوند. در ادامه به عوامل ایجاد کننده عفونت چشم، شایع ترین عفونت های چشمی، راه های جلوگیری و درمان عفونت های چشمی می پردازیم. با ما همراه باشید.

عوامل ایجاد کننده عفونت چشم

عفونت های چشمی در اغلب موارد به دلیل ویروس یا عفونت باکتریایی هستند. باکتری ها به طور معمول روی پوست زندگی می کنند اما وجود آسیب دیدگی کوچک در چشم می تواند این باکتری ها را به قسمت هایی از چشم که معمولاً باکتری ها در آن زندگی نمی کنند، منتقل کند. این امر باعث ایجاد عفونت چشم می شود. یکی دیگر از عوامل به وجود آورنده عفونت چشم انتقال این عفونت از طریق فرد مبتلا به عفونت چشمی است. استفاده از مواد آرایشی که تاریخ انقضاء ندارند نیز می تواند خطر ابتلا به عفونت های چشمی را افزایش دهد.

دو نوع از شایع ترین عفونت های چشمی و راه های درمان آن ها

عفونت چشمی ورم ملتحمه

این نوع عفونت چشم یکی از شایع ترین عفونت های چشمی است. شما هنگامی به این نوع عفونت چشم مبتلا می شوید که رگ های خونی در ناحیه ملتحمه چشم که نازک ترین غشای اطراف کره چشم است، توسط باکتری ها یا ویروس آلوده شود. در پی این آلودگی، چشم صورتی یا قرمز رنگ و ملتهب می شود. عفونت چشمی ملتحمه می تواند در اثر آلرژی یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند کلر در استخر ها نیز در چشم ایجاد شود. ورم ملتحمه ناشی از باکتری یا ویروس بسیار مسری است و تا مدت دو هفته قابل انتقال به افراد دیگر است. علائم عفونت چشمی ملتحمه عبارت آمد از:

• قسمت سفیدی چشم های شما مایل به قرمز یا مایل به صورتی می شود.
  • ترشحات آبکی چشمان شما هنگام بیدار شدن ضخیم تر می شوند.
  • احساس خارش زیاد در چشمان خود می کنید.
  • احساس می کنید که دائماً چیزی در چشمان شما وجود دارد.
  • تولید اشک بیش تر از حد معمول.
7 روش موثر تقویت بینایی چشم

راه های درمان عفونت چشمی ملتحمه از نوع باکتریایی: برای درمان این نوع از عفونت پزشک ممکن است قطره چشم آنتی بیوتیک، پماد یا دارو های خوراکی تجویز کند. پس از شروع استفاده از آنتی بیوتیک، علائم طی دو روز از بین خواهند رفت.

راه های درمان عفونت چشمی ملتحمه از نوع ویروسی: هیچ درمانی برای این نوع عفونت ملتحمه وجود ندارد و علائم شما پس از ۷ روز کاهش می یابد. برای کاهش علائم خود، پارچه ای تمیز و گرم و مرطوب به چشم خود بمالید، مرتباً دست ها را بشویید و از تماس با دیگران خود داری کنید.

راه های درمان عفونت چشمی ملتحمه از نوع آلرژیک: آنتی هیستامین های بدون نسخه مانند دیفن هیدرامین (بنادریل) یا لوراتادین (کلاریتین) به تسکین علائم این نوع عفونت چشمی کمک می کنند. آنتی هیستامین ها را می توان به عنوان قطره چشمی نیز مصرف کرد. قطره چشم ضدالتهاب نیز می تواند به کاهش علائم این عفونت چشمی نیز کمک کند.

عفونت چشمی کراتیت

عفونت چشمی کراتیت هنگامی رخ می دهد که قرنیه چشم شما آلوده شود. قرنیه چشم لایه شفافی است که مردمک و عنبیه چشم را می پوشاند. این نوع عفونت چشمی یا در اثر عفونت باکتریایی، ویروسی، قارچی یا انگلی یا در اثر آسیب دیدن چشم ایجاد می شود. عفونت چشمی از نوع کراتیت باعث تورم قرنیه چشم می شود و همیشه عفونی نیست. علائم کراتیت می تواند شامل موارد زیر باشد:

• قرمزی و تورم در چشم
  • درد زیاد چشم
  • تولید اشک بیش از حد معمول یا ترشحات غیر طبیعی درد یا ناراحتی هنگام باز و بسته کردن پلک ها
  • تاری دید
  • حساسیت به نور
  • احساس اینکه چیزی در چشم شما وجود دارد
بیماری گل مژه چشم

برخی از درمان های عفونت چشمی کراتیت شامل موارد زیر است:

کراتیت باکتریایی: قطره های چشم ضد باکتری معمولاً ظرف چند روز می توانند عفونت کراتیت را برطرف کنند. از آنتی بیوتیک های خوراکی معمولاً برای درمان عفونت های شدید تر استفاده می شود.

کراتیت قارچی: برای از بین بردن ارگانیسم های قارچی عامل کراتیت به قطره های چشم ضد قارچ یا دارو نیاز دارید. این درمان ممکن است ماه ها طول بکشد.

راه های جلوگیری از ابتلا به عفونت های چشمی

برای جلوگیری از عفونت چشم یا جلوگیری از عود عفونت مراقبت های زیر ضروری است:

• چشم و صورت خود را با دست های آلوده لمس نکنید.
  • به طور مرتب استحمام کنید و دستان خود را مرتباً بشویید.
  • رژیم ضد التهابی را دنبال کنید.
  • از حوله ها و دستمال تمیز برای خشک کردن چشم های خود استفاده کنید.
  • لوازم آرایشی خود را با کسی به اشتراک نگذارید.
  • حداقل هفته ای یک بار ملافه و روبالشتی خود را بشویید.
  • از لنز های چشمی تماسی متناسب با چشم خود استفاده کرده و مرتباً برای معاینه چشم به پزشک چشم مراجعه کنید.
  • برای ضد عفونی لنز ها هر روز از محلول مخصوص آن استفاده کنید.

هرگونه عفونت چشم باید جدی گرفته شود زیرا در غیر این صورت می تواند عوارض بسیار شدیدی با خود همراه داشته باشد. در صورتی که احساس ناراحتی در چشم خود دارید و فکر می کنید به عفونت های چشمی مبتلا شده اید می توانید به صورت حضوری به مطب دکتر پورمازار جراح و متخصص چشم مراجعه کنید.

بیماری های چشمی مرتبط با اشعه یو وی