بررسی کامل بیماری رتینوبلاستوما در کودکان

چشم انسان مانند سایر اعضای بدن ممکن است به دلیل رشد برخی از سلول های سرطانی در معرض خطر قرار بگیرد. رتینوبلاستوما در کودکان نوعی سرطان غریب و نادر است که در سال های اول کودکی اتفاق می افتد و باعث ایجاد خطر در حساس ترین بافت چشمی نسبت به نور می شود.
در واقع این نوع سرطان معمولاً قبل از ورود کودک به دبستان اتفاق می افتد و باعث آسیب دیدن شبکیه چشم خردسالان می شود. تشخیص انواع سرطان چشم در کودکان اغلب دشوار است؛ زیرا آن ها قادر به بازگو کردن صحیح علائم بیماری خود نیستند؛ به همین علت ما در این مطلب به بررسی کامل بیماری رتینوبلاستوما در کودکان و روش های درمان آن توسط بهترین پزشک و جراح چشم در تهران می پردازیم.

چه عاملی باعث رشد سلول سرطانی رتینوبلاستوما در کودکان می شود؟

مطابق تحقیقاتی که در زمینه علت سرطان رتینوبلاستوما انجام شده است؛ بیشتر از دو سوم کودکان در سراسر دنیا به صورت اکتسابی از این بیماری چشمی رنج می برند؛ بنابراین یک سوم باقی مانند به دلیل وجود این ژن در والدین خود به بیماری رتینوبلاستوما چشمی دچار شده اند.
از 100% خردسالانی که به بیماری رتینوبلاستوما مبتلا می شوند؛ بیشتر از 75% از آن ها شاهد رشد سلول های سرطانی در یک چشم هستند؛ اما 25% باقی مانده شاهد رشد این نوع سلول سرطانی در شبکیه هر دو چشم هستند؛ اغلب پزشکان بر این باور هستند که اگر کودکی این بیماری را در هر دو چشم تجربه کند؛ قطعاً به دلیل ژنتیک دچار رتینوبلاستوما شده است.

بیماری رتینوبلاستوما در کودکان

کودک مبتلا به سرطان رتینوبلاستوما با چه علائم و نشانه ای همراه است؟

قطعاً علائم این بیماری با توجه به شدت پیشرفت سرطان، سیستم ایمنی بدن کودک و اینکه آیا هر دو چشم درگیر این بیماری شده اند یا خیر؛ متفاوت است. اما تعدادی علائم مشابه در کودکان مبتلا به رتینوبلاستوما وجود دارد که عبارت هستند از:
1. بخش زیادی از مردک چشم کودک خردسال به رنگ سفید دیده می شود. سفید شدن مردمک چشم ممکن است در حالت طبیعی قابل تشخیص نباشد؛ اما برخورد نور به چشم باعث می شود تا سفیدی ناشی از بیماری رتینوبلاستوما دیده شود.
2. برخی از کودکان بعد از ابتلا به بیماری رتینوبلاستوما با آسیب های شدید چشمی مواجه هستند و نمی توانند دید مناسبی داشته باشند.
3. بیماری رتینوبلاستوما در کودکان ممکن است باعث شود تا اطراف چشم به دلیل عفونت با درد و قرمز شدن همراه باشند.
4. در برخی از کودکان ممکن است این بیماری باعث شود تا هاله ای ابری مقابل مردمک چشم ظاهر شود و باعث تاری دید چشم شود.

رتینوپاتی دیابتی چیست

پزشک متخصص چشم چگونه به تشخیص این سرطان نادر در خردسالان می پردازد؟

چنانچه والدین علائم بیماری رتینوبلاستوما را در چشم مشاهده کرده اند؛ باید بلافاصله برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند؛ زیرا درمان دیر هنگام این بیماری ممکن باعث درگیر شدن چشم دیگر و همچنین افزایش احتمال رشد نوعی سلول سرطانی در مغز و استخوان شود.
پزشک متخصص چشم برای تشخیص این نوع سرطان از روش های متعددی استفاده می کند که دقیق ترین این روش های تشخیصی عبارت هستند از:
1. در مرحله اول پزشک متخصص با پرسیدن سوالاتی از کودک و والدین؛ به دریافت اطلاعاتی در رابطه با علائم بیماری می پردازد.
2. در مرحله دوم پزشک از وجود ارثی یا اکتسابی بودن بیماری اطمینان حاصل می کند.
3. برای تشخیص دقیق تر؛ پزشک متخصص با استفاده از دستگاه سونوگرافی و تونوگرافی، به بررسی دقیق وضعیت چشم می پردازد.
4. چنانچه با وجود آزمایشات و تست های ذکر شده؛ پزشک از وجود این بیماری اطمینان حاصل نکرده باشد؛ از روش های دیگری مانند بیوپسی، عکاسی fundus و…برای تشخیص این بیماری استفاده می کند.

بهترین روش های درمانی برای بیماری رتینوبلاستوما در کودکان چیست؟

پزشکان و جراحان چشم، بر اساس وضعیت عمومی بیمار، شدت پیشرفت سرطان، اندازه سلول سرطانی و سایر عوامل موجود، بهترین روش را برای درمان این نوع سرطان در کودکان انتخاب می کنند. پیشرفت تکنولوژی و امکانات باعث شده است تا امروزه روش های درمانی زیادی برای درمان رتینوبلاستوما در کودکان وجود داشته باشد که مهم ترین آن ها عبارت هستند از:
• درمان سلول های کوچک: در صورتی که سلول های سرطانی بسیار کوچک باشند؛ پزشک بدون جراحی و با استفاده از روش های کم خطری مانند انجماد درمانی، ترمو حرارتی و لیزر برای از بین بردن سلول سرطانی ناشی از بیماری رتینوبلاستوما در کودکان اقدام می کند.
• درمان سلول های سرطانی بزرگ: چنانچه سلول های سرطانی رشد کرده باشند و با علائم خطرناکی همراه باشند؛ پزشک با کمک شیمی درمانی، عمل جراحی و رادیوتراپی برای درمان این سرطان بدخیم اقدام می کند. متاسفانه در حین جراحی رتینوبلاستوما، پزشک برای از بین بردن سلول سرطانی، به طور کامل چشم را تخلیه می کند.

علائم بیماری شب کوری چشم

چه عوارض و خطراتی ممکن است بعد از درمان سرطان رتینوبلاستوما کودکان را تهدید کند؟

اولین و مهم ترین هدف پزشک و جراح بیماری رتینوبلاستوما برای درمان این بیماری، حفظ سلامت و جان کودک است؛ چراکه این بیماری در صورت درمان نشدن ممکن است با ایجاد سرطان های دیگر باعث به خطر افتادن جان انسان شود. اما تمام پزشکان تلاش می کنند تا علاوه بر حفظ جان کودک، با انتخاب بهترین روش درمانی، مانع از تخلیه کامل چشم شوند.
اما حتی اگر این بیماری توسط بهترین روش درمانی از بین برود؛ بازهم ممکن است کودک در معرض خطر بیماری هایی چون آب مروارید، نابینایی کامل، خشکی چشم و…قرار بگیرد. بنابراین بهتر است تمام کودکان بعد از درمان؛ تحت کنترل پزشک متخصص چشم قرار بگیرند.

بیماری رتینوبلاستوما در کودکان

در این مطلب به بررسی اینکه بیماری رتینوبلاستوما در کودکان چیست و پزشکان از چه روش هایی برای درمان آن استفاده می کنند؛ پرداختیم. دانستیم که روش های زیادی برای درمان تومورهای کوچک و بزرگ رتینوبلاستوما در چشم وجود دارد؛ اما ممکن این روش ها با برخی از مشکلات چشمی مانند آب مروارید و… همراه باشند.
انتخاب یک پزشک خوب و حاذق می توانند در تشخیص سریع و درمان به موقع این بیماری؛ موثر واقع شود. یکی از بهترین پزشکانی که می توانید برای درمان انواع بیماری های چشمی به ایشان مراجعه کنید؛ دکتر رضا پورمازار است.
دکتر رضا پورمازار جراح و متخصص بیماری های چشم با سابقه طولانی در درمان مشکلات چشمی، با استفاده از جدید ترین دستگاه های درمانی، به درمان انواع بیماری های چشم می پردازد. شما می توانید در صورت مشاهده هر نوع علائم خطرناک در چشم برای تشخیص و درمان بعد از تعیین وقت به صورت حضوری به مطب ایشان مراجعه کنید.

اقدامات لازم هنگام تماس چشم با مواد شیمیایی