آیا عفونت چشم در نوزادان خطرناک است

آیا عفونت چشم در نوزادان خطرناک است؟

عفونت چشم در نوزادان ممکن است به دلایل مختلفی از جمله مجرای اشک مسدود شده، عفونت ویروسی در اثر سرماخوردگی و موارد دیگر رخ دهد. درمان عفونت چشم بسته به نوع بیماری متفاوت خواهد بود. عفونت چشم درمان نشده در نوزادان می‌تواند با عوارض و خطرات جدی همراه باشد. در این مطلب به این مورد که آیا عفونت چشم در نوزادان خطرناک است؟ پرداخته شده است.

عفونت چشم در نوزادان

بیماری‌های چشمی مختلفی وجود دارد که می‌تواند کودک را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از این موارد عفونت چشم است. عفونت چشم در نوزادان بسیار شایع است و با علائمی مانند قرمزی چشم همراه است. عفونت چشم در نوزادان می‌تواند در اثر آلرژی یا تحریک ایجاد شود. در بیشتر موارد عفونت چشم در نوزادان با ترشحات آبکی یا چسبناک از چشم که باعث به هم چسبیدن پلک‌ها می‌شود تشخیص داده می‌شود.

گل مژه

گل مژه یک توده قرمز و دردناک در نزدیکی لبه پلک است که ممکن است شبیه جوش به نظر برسد. گل مژه معمولاً پر از چرک است. گل مژه معمولاً در قسمت خارجی پلک ایجاد می‌شود. اما گاهی اوقات ممکن است قسمت داخلی پلک را تحت تأثیر قرار دهد. گل مژه زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها، غدد چربی را در پایه مژه آلوده می‌کنند. علائم و نشانه‌های گل مژه در نوزادان شامل موارد زیر است:

• ایجاد توده قرمز بر روی پلک نوزاد
  • ترشحات سفید از درد از چشم
  • تورم پلک

گاهی اوقات گل مژه در نوزادان باعث ایجاد عفونت جدی می‌شود که به آن سلولیت می‌گویند. در این شرایط آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی مانند اریترومایسین یا دیکلوکساسیلین برای نوزاد تجویز می‌شود.

ورم ملتحمه

ورم ملتحمه نوعی التهاب در بافت نازکی است که قسمت سفیده چشم را می‌پوشاند. در این بیماری رگ‌های خونی کوچک در ملتحمه متورم می‌شوند؛ بنابراین این امر باعث می‌شود سفیدی چشم به قرمز یا صورتی تغییر رنگ دهد. ورم ملتحمه در نوزادان معمولاً به دلیل عفونت باکتریایی، ویروسی، واکنش آلرژیک یا مجرای اشکی ناقص ایجاد می‌شود. اگرچه ورم ملتحمه ممکن است تحریک کننده باشد، اما به ندرت بینایی نوزاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شایع‌ترین علائم این بیماری در نوزادان عبارتند از:

• قرمزی در یک یا هر دو چشم
  • ترشحات در یک یا هر دو چشم در طول شب که باز شدن چشم در صبح را دشوار می‌کند.
آیا مگس پران و جرقه خطرناک است

ورم ملتحمه ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس یک عفونت جدی به شمار می‌رود و در صورت عدم درمان، ممکن است منجر به زخمی شدن چشم و کاهش بینایی شود.

شالازیون

شالازیون یک توده یا کیست کوچک است که رشد کندی داشته و در داخل پلک ایجاد می‌شود. در مراحل اولیه، شالازیون به عنوان یک ناحیه کوچک قرمز یا ملتهب در پلک ظاهر می‌شود. سپس این التهاب می‌تواند به یک توده بدون درد تبدیل شود. شالازیون ممکن است در پلک بالا یا پایین ایجاد شود. شالازیون در کودکان بدون درد است. با این حال می‌تواند باعث آبریزش چشم و تحریک خفیف آن شود.
اگر شالازیون در نوزادان آلوده شود، ممکن است منجر به تورم و درد در کل پلک شود.

سلولیت چشم

اگر چشمان نوزاد قرمز و متورم باشد، این امر می‌تواند ناشی از سلولیت باشد. پریوبیتال سلولیت شامل عفونت پلک و اطراف چشم است. با این حال اوربیتال سلولیت شامل عفونت کره چشم و بافت‌های اطراف آن است.

علائم این بیماری در نوزادان می‌تواند شامل تورم، قرمزی، درد و حساسیت به لمس در اطراف چشم باشد. نوزاد می‌تواند چشم خود را بدون درد به همه جهات حرکت دهد. اما ممکن است در باز شدن پلک به دلیل تورم دچار مشکل شود. عوارض احتمالی بیماری سلولیت چشم در نوزادان در صورت عدم درمان، شامل موارد زیر است:

• عفونت پوشش داخلی مغز و نخاع
  • از دست دادن بینایی
  • آبسه مغزی
  • آسیب مغزی در اثر آبسه

بلفاریت

اگر پلک‌های نوزاد ملتهب، قرمز و تحریک شده باشند، ممکن است به بیماری بلفاریت مبتلا باشد. بلفاریت معمولاً زمانی رخ می‌دهد که غدد چربی ریز نزدیک به پایه مژه‌ها مسدود شده و باعث تحریک و قرمزی می‌شوند. علائم و نشانه‌های بلفاریت در نوزادان عبارتند از:

• چشمان اشک آلود
  • چشمان قرمز
  • پلک‌هایی که چرب به نظر می‌رسند
  • پوست‌پوست شدن پوست دور چشم
  • چسبیدن پلک
علت درد پشت چشم

بلفاریت یک بیماری مزمن است. این به این معنی است که بیماری ممکن است بهبود یابد اما در اثر عوامل تحریک کننده به طور مجدد عود کند. علائم این بیماری در نوزادان به طور کامل از بین می‌رود. همچنین در موارد نادر بلفاریت شدید می‌تواند منجر به کاهش بینایی یا تغییرات دائمی در پلک‌ها شود.

مجاری اشک مسدود شده

انسداد مجاری اشک در میان نوزادان بسیار شایع است. در بیشتر موارد مجاری اشک مسدود شده به خودی خود بهبود می‌یابد. با این حال، برخی از نوزادان به روش‌های درمانی نیاز دارند. انسداد مجرای اشک می‌تواند از تخلیه طبیعی اشک جلوگیری کند. نوزادان مبتلا به مجاری اشک مسدود شده معمولاً دارای علائم زیر هستند:

• آبریزش بیش از حد چشم یا اپی فورا
  • ترشح از چشم که بسته به محل انسداد می‌تواند آبکی یا ترکیبی از مخاط و چرک باشد
  • افزایش ترشحات در صورت فشار بر گوشه‌های داخلی پلک‌های پایین

گاهی اوقات مجرای اشک مسدود شده باعث عفونت چشم می‌شود. در این صورت نوزاد به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد. در بیشتر موارد مجرای اشک مسدود شده به خودی خودش بهبود می‌یابد. اما اگر بعد از یک سالگی کودک مجرا مسدود شده باقی بماند، برای باز شدن به روش‌های درمانی نیاز دارد. در این شرایط پزشک دهانه مجرای اشک را با استفاده از ابزار مخصوص باز می‌کند. شما می‌توانید برای اطمینان از سلامت نوزاد خود به صورت حضوری به مطب دکتر رضا پورمازار جراح و متخصص چشم برای معاینه مراجعه کنید.