راه های محافظت از چشم

راه های محافظت از چشم

چشم‌ها به عنوان یکی از اعضای بدن که از آن‌ها بسیار استفاده می‌شود، در معرض خطرات زیادی قرار دارند و به راحتی آسیب می‌بینند. عواملی مانند نور زیاد، استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی نامناسب، غذاهای نامناسب و غیربهداشتی، کمبود خواب، استفاده از ابزارهای هوشمند مانند کامپیوتر، لب تاپ و… به مدت طولانی، قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم آفتاب و رانندگی در شب از عواملی هستند که باعث بروز بیماری چشمی می‌شوند و خطرات زیادی را برای چشم ایجاد می‌کنند. چشم‌ها حساس‌ترین اعضای بدن هستند که اگر از آن‌ها به درستی مراقبت نشود، دچار آسیب‌های جدی می‌شوند. خشکی چشم، نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و موارد دیگر بیماری‌هایی هستند که سبب اختلال در بینایی می‌شوند. با توجه به همین موضوع بر آن شدیم تا در این مقاله به معرفی راه کارهای محافظت از چشم بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

استفاده از برنامه غذایی مناسب

داشتن یک برنامه غذایی استاندارد و خوردن غذاهایی که برای سلامت چشم مؤثر هستند، یکی از راه‌های مراقبت از چشم است که تأثیری زیادی در جلوگیری از بروز انواع بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید، آب سیاه، کم بینی در شب و… دارد. چشم‌ها برای سالم ماندن به مواد مختلفی مانند انواع آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی دارد که درصد زیادی از این مواد از طریق خوردن غذاهایی سالمی مانند سبزیجات، میوه‌ها، پروتئین و لبنیات و… تأمین می‌شوند. آنتی‌اکسیدان هایی مانند امگا -3، ویتامین A,E,C، زینک، بتاکاروتن برای سلامت چشم بسیار ضروری هستند و در غذاهایی مانند انواع ماهی‌ها، مغزها، تخم مرغ، شیر، ماست، هویج، پرتقال و کلم‌پیچ یافت می‌شوند. هویج یکی از خوراکی‌هایی است که تأثیر زیادی در تقویت بینایی دارد و با افزایش ویتامین A در بدن باعث تقویت بینایی چشم‌ها در شب می‌شود. معمولاً به کسانی که از بیماری شب کوری یا کم بینی در شب رنج می‌برند توصیه می‌شود تا در برنامه غذایی روزانه خود از یک لیوان آب هویج استفاده کنند.

راه های محافظت از چشم

راه های محافظت از چشم

استفاده از عینک آفتابی

اشعه‌های خطرناکی مانند اشعه فرابنفش و مادون قرمز، یکی از عواملی هستند که سلامت چشم را به خطر می‌اندازند و باعث بروز بیماری‌های جدی در چشم و پوست می‌شوند. با نازک شدن لایه ازون، میزان تابش اشعه فرابنفش به سطح زمین بیشتر شده است. اشعه فرابنفش یا UV اگرچه ممکن است به طور مستقیم با چشم در ارتباط نباشند اما در اثر انعکاس این تابش از سطح زمین و اشیا به چشم ممکن است باعث آسیب شوند. بنابراین بهتر است در روزهای گرم تابستان و مناطقی که میزان تابش نور خورشید زیاد است، از عینک‌های آفتابی با کیفیت بالا استفاده شود تا در اثر برخورد چشم با این اشعه، آسیبی به چشم وارد نشود.

راه های محافظت از چشم

راه های محافظت از چشم

استفاده از مواد بهداشتی و آرایشی شخصی

یکی از عواملی که باعث آسیب دیدن چشم‌ها و ابتلا بیماری‌های عفونی مربوط به چشم می‌شود، استفاده از مواد بهداشتی و آرایشی دیگران است که ممکن است انواع باکتری و میکروب را با خود به همراه داشته باشد. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی و حفظ سلامت چشم، استفاده از محصولات بهداشتی شخصی است که مانع از انتقال انواع ویروس به چشم می‌شود. همچنین استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی که نشان استاندارد ندارد، عاملی دیگری است که باعث آسیب‌های چشمی می‌شود. بسیاری از لوازم آرایشی به دلیل داشتن مواد شیمیایی باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شوند که بهتر است از لوازمی که از کیفیت بالا برخوردار هستند استفاده شود.

این مقاله را هم بخوانید:
رادیوتراپی چشم

 

داشتن خواب کافی

داشتن خوابی کافی یکی از عواملی است که تأثیر مستقیم بر سلامت چشم دارد و از بروز بیماری‌هایی مانند خشکی چشم جلوگیری می‌کند. خواب مناسب و کافی علاوه بر سلامت چشم، تأثیر زیادی در یادگیری، قدرت حافظه، شادابی و سلامت بدن دارد که متأسفانه امروزه به دلیل استفاده از انواع وسایل الکترونی، بسیاری از افراد از خواب کافی در زمان مناسب برخوردار نیستند. چشم‌ها از زمان بیداری یا در طی روز دائماً در حال فعالیت هستند و خوابیدن یک راه مناسب برای استراحت و رفع خستگی چشم‌ها است. در واقع خوابیدن شبانه که از کیفیت مطلوب برخوردار باشد، علاوه بر افزایش قدرت سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس‌ها و بیماری‌های عفونی، با فراهم کردن رطوبت مورد نیاز چشم‌ها در تقویت بینایی چشم‌ها تأثیرگذار است. یکی از بیماری‌هایی که به دلیل نداشتن خواب کافی چشم را تهدید می‌کند، خشکی چشم است که به دلیل نداشتن استراحت کافی و استفاده زیاد از چشم به وجود می‌آید. در بیماری خشکی چشم، رطوبت کافی برای چشم وجود ندارد و اشک چشم به سختی جاری می‌شود. خشکی چشم با علائمی مانند حساسیت به نور، درد چشم و خارش همراه هستند که اگر به موقع درمان نشود خطرات زیادی را به همراه دارد.

راه های محافظت از چشم

راه های محافظت از چشم

استفاده صحیح از لپ تاب و موبایل

ابزارهای هوشمندی مانند لپ تاب، تلفن همراه، کامپیوتر و… به دلیل داشتن اشعه‌های خطرناک و نور آبی باعث آسیب دیدن چشم ها می‌شود. استفاده طولانی مدت از این ابزارها علاوه برخشکی چشم باعث بروز بیماری‌های چشمی نزدیک بینی و دوربینی می‌شود. بهتر است در هنگام استفاده از این ابزار هر چند وقت یک بار چشمان خود را استراحت دهند تا از بروز بیماری خشکی چشم جلوگیری شود. کسانی که در طی روز به مدت طولانی از کامپیوتر استفاده می‌کنند بهتر است به دستور پزشک از قطره اشک مصنوعی برای جلوگیری از خشکی چشم استفاده کنند یا در طی کار کردن هر 30 دقیقه یکبار چشمان خود را استراحت دهند.

این مقاله را هم بخوانید:
راه های محافظت از چشم در هنگام استفاده از موبایل

 

مراجعه به موقع و منظم به چشم پزشک

یکی از راه‌های مراقبت از چشم، مراجعه به موقع و منظم به چشم پزشک است. سالانه درصد زیادی از مردم به دلیل بی توجهی و مراجعه نکردن به چشم پزشک دچار بیماری‌های چشمی و شدید شدن آسیب‌های چشمی می‌شوند که آثار جبران‌ناپذیری را به همراه دارد. تمام افراد باید با مراجعه به چشم و معاینه سالانه از شرایط چشم خود مطلع شوند تا اگر عاملی سلامت چشم را به خطر می‌اندازد، رفع کنند. معمولاً افرادی که در شرایط سنی بالاتر هستند نسبت به افرادی با سنین کمتر، بیشتر در معرض خطر هستند و بهتر است برای معاینه چشم هر سال به پزشک مراجعه کنند تا از وضعیت چشم خود با خبر شوند. شما می‌توانید برای ویزیت به صورت حضوری به مطب دکتر پورمازار دکتر چشم پزشکی و جراح و متخصص بلفاروپلاستی، لیزیک و لازک چشم، کاتاراکت (آب مروارید) و عمل زیبایی پلک در تهران مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *