شکستگی کاسه چشم

آسیب به جمجمه می تواند با شکستگی استخوان های مدار که حفره ای برای قرار گرفتن کره چشم ایجاد می کنند، همراه باشد. اگر شما یا کسی دیگر آسیبی به این منطقه ببینید که باعث کبودی زیر چشم شود، حائز اهمیت است که بلافاصله با یک تخصصی تماس بگیرید تا تشخیص دهد آیا شکستگی رخ داده یا خیر. این اقدام ضروری است زیرا شکستگی دیواره مداری می تواند منجر به عواقب ناخوشایند مرتبط با اختلال عملکرد بینایی گردد.

کاسه چشم چیست؟

کاسه چشم، یا همان مدار چشم، یک حفره استخوانی است که در آن چشم، عضلات حرکتی چشم، رگ های خونی اطراف، اعصاب، و چربی جای می گیرند. این حفره شکلی شبیه به یک بستنی خالی دارد و از هفت استخوان صورت تشکیل شده است. هر مدار از چهار دیواره مداری تشکیل شده است: سقف مداری فوقانی (بین اربیت و مغز و در سینوس فرونتال قرار دارد)، دیوار مداری داخلی (بین مدار و بینی، سینوس های اتموئید و اسفنوئید را دربرمی گیرد)، کف مداری (بین اربیت و در سینوس ماگزیلاری یا گونه قرار دارد) و دیواره مداری جانبی (بین حفره و حفره زمانی واقع شده است). برخی از استخوان هایی که دیواره میانی مدار و کف مداری را تشکیل می دهند، بسیار نازک هستند (مثل پوسته تخم مرغ) و در نتیجه ضربه، به راحتی شکسته می شوند.

انواع شکستگی کاسه چشم

• شکستگی لبه: که اغلب به دلیل تصادفات رانندگی اتفاق می افتد، تأثیر بر استخوان های ضخیم لبه های بیرونی حفره چشم دارد.
• شکستگی دیواره: که اغلب در نتیجه ضربات مشت یا اشیاء مانند بیسبال ایجاد می شود، به شکستگی های دیواره داخلی نازک یا کف حفره چشم اشاره دارد.
• شکستگی کف: که ناشی از ضربه به لبه کاسه چشم است، باعث عقب رفتن استخوان ها می شود، که در نتیجه استخوان های کف مدار به سمت پایین خم می شوند. در افراد مسن، این نوع شکستگی ممکن است از افتادن ناشی شود، که باعث می شود گونه آنها به قسمتی از مبلمان یا سطوح سخت دیگر برخورد کند.

عفونت چشمی ناشی از لنز تماسی

علائم شکستگی کاسه چشم

علائم حاکی از شکستگی مدار چشم، به وابستگی به شدت آسیب و نوع شکستگی، متفاوت خواهد بود. اما علائم ممکن شامل موارد زیر می شوند:
• کبودی: تجمع خون در زیر پوست می تواند باعث کبودی اطراف چشم شود.
• تغییرات در بینایی: شکستگی مدار چشم ممکن است باعث دوبینی یا تغییرات دیگر در بینایی شود.
• تغییرات کره چشم: ممکن است تغییرات شامل حضور خون در قسمت سفید چشم، مشکل یا کاهش حرکت چشم، یا فرورفتگی کره چشم باشد.
• بی حسی صورت: آسیب عصبی در داخل و اطراف منطقه شکستگی می تواند منجر به بی حسی شود که ممکن است موقت یا دائمی باشد.
• درد: شکستگی ممکن است باعث درد در منطقه چشم یا درد در گونه هنگام باز شدن دهان شود.
• تورم: التهاب ممکن است باعث تورم پیشانی، گونه یا پوست زیر چشم گردد.

درمان شکستگی کاسه چشم

• گزینه های درمان شکستگی کاسه چشم

با توجه به شدت آسیب، ممکن است توصیه شود قبل از شروع درمان، منتظر بمانید تا تورم کاهش یابد. درمان های احتمالی شامل:
• کیسه های یخ: استفاده از سرما می تواند تورم را کاهش دهد و به بهبود جراحت کمک کند. اما این روش درمانی قطعی نیست.
• داروها: تجویز آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد التهاب ممکن است برای کاهش عفونت و تسکین علائم، از جمله تورم، مورد استفاده قرار گیرد.
• جراحی: در موارد شدیدتر، جراحی ممکن است نیاز باشد. این جراحی شامل ترمیم پرولاپس بافتی و ترمیم دیواره مداری است. گاهی اوقات از ایمپلنت ها برای ایجاد یک دیواره جدید نیز استفاده می شود.

• ترمیم شکستگی کاسه چشم

ترمیم شکستگی چشم معمولاً با بیمار تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. یک برش در پلک یا ملتحمه (بافتی که پلک داخلی را می پوشاند) ایجاد می شود. هنگامی که شکستگی قابل مشاهده است، تکه های شکسته شده استخوان برداشته می شود و عضلات و بافت ها در صورت لزوم تغییر مکان می یابند.

اشک مصنوعی و تمام چیزهایی که باید در مورد آن بدانید

پس از این مراحل، آسیب به استخوان ها ارزیابی می شود. در صورت لزوم، از ایمپلنت ها برای پشتیبانی و ترمیم شکستگی استفاده می شود. این ایمپلنت ها ممکن است از استخوان خود بیمار، استخوان اهداکننده، مش، مواد مصنوعی یا تیتانیوم ساخته شده باشند. پس از چسباندن ایمپلنت به طور ایمن، برش بسته می شود.

عوارض عمل شکستگی کاسه چشم

علیرغم اهمیت و نیاز به جراحی در مواجهه با شکستگی حدقه چشم، جراحی نیز ممکن است با عوارضی همراه باشد:
• عفونت: احتمال وجود عفونت در محل جراحی وجود دارد که نیاز به درمان دارویی دارد.
• خونریزی: خونریزی در محدوده جراحی ممکن است رخ دهد و نیاز به کنترل و مداوا دارد.
• تورم و کبودی: این علائم معمولاً پس از جراحی ظاهر می شوند و به مرور زمان کاهش می یابند، اما ممکن است برخی مدت ادامه داشته باشند.
• گود افتادگی: در برخی موارد، حتی با جراحی مناسب، افتادگی حدقه ممکن است ظاهر شود که به کاهش حجم چربی حدقه برمی گردد. این امر ممکن است نیاز به جراحی اصلاحی داشته باشد.
• دو بینی جدید: یکی از عوارض نادر جراحی، ایجاد دو بینی جدید یا تشدید دوبینی قبلی است. این امر ممکن است به دلیل فلج گذرا در عضلات چشم رخ بدهد و در اکثر موارد، تا سه ماه اول بهبود پیدا می کند. با این حال، ممکن است در موارد نادر این مشکل باقی بماند و نیاز به جراحی روی عضلات چشم داشته باشد.
تا پیش از جراحی و در مراحل مختلف، باید با پزشک خود در مورد تمامی جنبه ها و عوارض ممکن بحث و مشورت کنید.

بهترین دکتر جراحی شکستگی کاسه چشم

هرگونه تاخیر در مراجعه به پزشک می تواند وضعیت شکستگی کاسه چشم شما را سخت تر کند. قطعا داشتن یک پزشک و جراح با تجربه با عملکرد بسیار خوب می تواند خیال شما را بابت نتیجه و همچنین کیفیت عمل راحت کند. شما برای درمان شکستکی کاسه چشم خود می توانید به دکتر رضا پورمازار متخصص چشم مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز دنیا و همچنین تجربه زیاد خود این بیماری را برای شما درمان می کنند. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با شکستگی کاسه چشم یا موارد مشابه می توانید از دکتر پورمازار مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای فرآیندهای درمانی هستید یا خیر.

اشک مصنوعی و کاربرد آن