بیماری برف کوری چیست

بیماری برف کوری چیست و با چه علائمی همراه است؟

برف کوری یکی از خطرناک ترین بیماری هایی است که باعث آسیب دیدگی شدید قرنیه چشم انسان می شود. بیماری برف کوری در اغلب اوقات برای کسانی اتفاق می افتد که به صورت همیشگی به کوهنوردی و طی کردن کوه های برفی می پردازند. با توجه به اسم این بیماری، قطعاً می دانید که برف مهم ترین عامل بروز آن است. اما برف چگونه باعث بروز بیماری برف کوری می شود؟ تحقیقات اخیر نشان می دهد که این بیماری در صورت درمان نشدن ممکن است خطرات جبران ناپذیری مانند از دست دادن همیشگی بینایی را به همراه داشته باشد. به همین علت ما در این محتوا به بررسی کامل اینکه بیماری برف کوری چیست و چگونه می توان این بیماری را درمان کرد، می پردازیم. برای یادگیری اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای محتوا همراه ما باشید.

منظور از بیماری برف کوری چیست؟

برف کوری که در برخی مواقع با نام فوتوکراتیت و نور زدگی شناخته می شود، از بیماری هایی است که باعث اختلالات دردناک در چشم انسان می شود. متاسفانه افرادی که در ارتفاعات به کوهنوردی می پردازند در معرض بیماری (photokeratitis) قرار دارند. علت اصلی بروز بیماری نور زدگی یا برف کوری این است که اشعه های مضر خورشید مانند اشعه فرابنفش به برف و یخ روی کوه ها برخورد کرده و در اثر انعکاس نور و برخورد به چشم این بیماری در چشم انسان ایجاد می شود‌. متاسفانه در برخی مواقع انعکاس نور از سطح برف و یخ و برخورد آن به چشم ها موجب سوختگی شدید قرنیه می شود. چنان چه شدت بیماری نور زدگی در چشم انسان شدید باشد، ممکن است فرد مورد نظر بینایی خود را برای همیشه از دست بدهد.

رفع گودی زیر چشم با بوتاکس

نشانه ها و علائم بیماری برف کوری

با توجه به نتایج به دست آمده تنها کسانی به بیماری نور زدگی مبتلا می شوند که در حین کوهنوردی و رفتن به ارتفاعات از عینک آفتابی مخصوص استفاده نمی کنند. همچنین استفاده از عینک آفتابی غیر استاندارد عامل دیگری است که موجب می شود انعکاس نور به چشم برخورد کرده و فرد دچار سوختگی قرنیه شود. معمولاً کسانی که دچار بیماری فوتوکراتیت می شوند با علائم و نشانه هایی همراه هستند که برخی از آن ها عبارت هستند از:
• تورم شدید چشم
• از دست دادن ناگهانی بینایی
• مشاهده هاله نازکی از نور در هنگام پلک زدن یا تماشای اطراف
• قرمز شدن بخش های داخلی چشم
• تورم در اطراف پلک
• وجود تاول های ریز در چشم و اطراف آن
• حساس شدن به نور

روش های درمان بیماری برف کوری

برای درمان بیماری برف کوری ابتدا باید به پزشک متخصص چشم مراجعه شود تا پزشک بعد از معاینه چشم و بررسی نشانه ها و علائم بیماری، از داروهای مختلف برای درمان بیماری نور زدگی استفاده کنند. اما مهم ترین کاری که برای درمان بیماری برف کوری باید انجام شود این است که فرد مبتلا به بیماری فوتوکراتیت باید تلاش کند با توجه به شدت بیماری برای مدت چند روز در مقابل اشعه نور خورشید قرار نگیرد. در واقع بهتر است با کمک بانداژ یا سایر روش های موجود برای بسته شدن چشم ها و برخورد نکردن نور به چشم استفاده کنند. همچنین بهتر است برای درمان سریع تر و آسیب کمتر، چشم ها با توجه به دستورات پزشک مرطوب نگه داشته شوند.

توپوگرافی چشم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بیماری نور زدگی در صورت درمان نشدن با چه عوارضی همراه است؟

متاسفانه برخی از افراد بیماری نور زدگی یا فوتوکراتیت را جدی نمی گیرند و هیچ اقدامی را برای درمان آن انجام نمی دهند. این بیماری اگرچه ممکن است در ابتدا با علائم بسیار شدیدی همراه نباشد اما در دراز مدت باعث بروز خطرات جدی در چشم می شود. عوارض تشدید بیماری برف کوری و درمان نشدن آن عبارت است از:
• از دست دادن بینایی برای همیشه
• سوختگی شدید قرنیه چشم
• ورم ملتحمه چشم
• دو بینی و تار شدن دید چشم
• سر درد و میگرن شدید

راه های پیشگیری از بیماری برف کوری

کسانی که به صورت مداوم صخره نوردی و کوه نوردی را انجام می دهند و به محیط های سرد همراه با برف سفر می کنند، می توانند با انجام برخی از کارها از بروز بیماری برف کوری پیشگیری کنند. برخی از کارهایی که باعث پیشگیری از بیماری نور زدگی چشم می شوند عبارت هستند از:
• استفاده از عینک های مخصوص کوهنوردی و رفتن به ارتفاعات
• استفاده از عینک های آفتابی با کیفیت که قابلیت جلوگیری از برخورد نور به چشم را دارند.
• استفاده از سایه بان یا کلاه های لبه دار برای جلوگیری از برخورد اشعه به چشم و صورت
• به همراه آوردن قطره های چشمی مخصوص تجویز شده توسط پزشک
• استفاده از لنزهای طبی مقاوم در برابر اشعه uv

بیماری برف کوری چیست

در این مطلب به بررسی کامل این که بیماری برف کوری چیست و چه عاملی باعث بروز بیماری نور زدگی در چشم می شود، پرداختیم. این بیماری که بیشتر مواقع برای کوهنوردان یا صخره نوردان اتفاق می افتد در اثر عدم درمان به موقع باعث آسیب دیدگی شدید چشم و همچنین خطر از دست دادن بینایی می شود. به همین علت در صورت بروز چنین مشکلی و جهت درمان آن باید به پزشکان حاذق و با تجربه در این زمینه مراجعه شود. دکتر رضا پورمازار متخصص چشم از پزشکان با تجربه ای است که به صورت تخصصی به درمان انواع بیماری ها و اختلالات چشمی در انسان می پردازد. کسانی که از مشکلات و بیماری های چشمی رنج می برند، می توانند برای درمان به صورت حضوری به مطب دکتر پورمازار مراجعه کنند.

جراحی زیبایی کشیدن چشم