کراتوکونوس یک بیماری کمتر شناخته شده چشم

کراتوکونوس یک بیماری کمتر شناخته شده چشم

کراتوکونوس یک بیماری پیش‌رونده، غیر التهابی و دو طرفه نامتقارن مربوط به قرنیه چشم است که با نازک شدن و ضعف استروما پاراکسیال مشخص می‌شود. این امر منجر به برآمدگی وسط قرنیه می‌شود. عوارض این بیماری شامل از دست دادن بینایی به دلیل آستیگماتیسم نامنظم و نزدیک بینی به دلیل ایجاد اسکار قرنیه است. روش‌های مختلفی برای کنترل پیشرفت بیماری و بهبود بینایی وجود دارد. در این مطلب به بیماری کراتوکونوس پرداخته شده است.

 

بیماری کراتوکونوس چیست؟

بیماری کراتوکونوس زمانی رخ می‌دهد که قرنیه چشم نازک شده و به تدریج به سمت خارج و مخروطی تغییر شکل می‌دهد. قرنیه مخروطی شکل باعث تاری دید، حساسیت به نور و خیرگی می‌شود. کراتوکونوس یا قوز قرنیه معمولاً هر دو چشم را تحت تأثیر می‌دهد. با این حال، بر روی یک چشم بیشتر از چشم دیگر تأثیر می‌گذارد. این بیماری به طور کلی افراد ۱۰ تا ۲۵ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قوز قرنیه در مراحل اولیه ممکن است باعث مشکلات بینایی شود که این امر با استفاده از عینک یا لنزهای تماسی برطرف می‌شود. با این حال، در موارد پیشرفته، بیماری کراتوکونوس به پیوند قرنیه نیاز دارد.

کراتوکونوس یک بیماری کمتر شناخته شده چشم

کراتوکونوس یک بیماری کمتر شناخته شده چشم

علائم کراتوکونوس

علائم و نشانه‌های قوز قرنیه ممکن است با پیشرفت بیماری تغییر کند. این بیماری بینایی را از دو طریق زیر تغییر می‌دهد:

  • تغییر شکل قرنیه از حالت کروی به مخروطی: در واقع سطح صاف چشم حالت موج دار به خود می‌گیرد. این شرایط به عنوان آستیگماتیسم نامنظم شناخته می‌شود.
  • با تغییر شکل مخروطی چشم، بینایی به سمت نزدیک بینی تغییر می‌کند: این بدان معنی است که بینایی تنها در صورت نزدیک بودن اشیا امکان‌پذیر است. در نتیجه اجسام دور به صورت تار دیده می‌شوند.
این مقاله را هم بخوانید:
عمل انحراف چشم با لیزر

 

علائم رایج قوز قرنیه عبارتند از:

  • تاری یا تحریف دید
  • افزایش حساسیت به نور شدید و تابش خیره کننده
  • نیاز به تغییر مکرر در شماره عینک
  • بدتر شدن یا از بین رفتن ناگهانی بینایی

 

علل بیماری کراتوکونوس

علل ایجاد کننده کراتوکونوس به طور دقیق مشخص نیستند. با این حال موارد زیر ممکن است با ابتلا به این بیماری مرتبط باشند:

  • سابقه خانوادگی بیماری: در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده به بیماری کراتوکونوس، احتمال ابتلای سایر اعضا به این بیماری افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی بررسی علائم و نشانه‌های این بیماری در کودکان، در سن ۱۰ سالگی آغاز می‌شود.
  • سن: بیماری قوز قرنیه از نوجوانی آغاز می‌شود. با این حال ممکن است این بیماری در کودکان نیز ظاهر شود یا تا سن ۳۰ سالگی بروز نیابد.
  • وجود برخی از اختلالات: مطالعات نشان می‌دهند که بین بیماری کراتوکونوس و بیماری‌های سیستمیک مانند سندروم دان، سندروم اهلرز دانلوس، استئوژنز ایمپرفکتا و رتینیت پیگمنتوزا ارتباط وجود دارد.
  • التهاب: التهاب ناشی از آلرژی، آسم یا بیماری آتوپیک چشم می‌تواند بافت قرنیه را تجزیه کند.
  • مالش چشم: با مالش شدید چشم، قرنیه به‌مرورزمان دچار شکستگی می‌شود. این امر باعث پیشرفت سریع‌تر قوز قرنیه می‌شود.
کراتوکونوس یک بیماری کمتر شناخته شده چشم

کراتوکونوس یک بیماری کمتر شناخته شده چشم

عوارض بیماری کراتوکونوس

در برخی شرایط، قرنیه ممکن است به سرعت متورم شده و باعث کاهش ناگهانی بینایی و ایجاد زخم در قرنیه می‌شود. این امر به دلیل شکستگی قرنیه رخ می‌دهد و در نتیجه مایعات وارد قرنیه می‌شوند. تورم معمولاً به خودی خود فروکش می‌کند. اما ممکن است زخم ایجاد شده بر بینایی تأثیر بگذارد. همچنین قوز قرنیه در مراحل پیشرفته ممکن است باعث زخم در برجسته‌ترین نقطه مخروطی شکل قرنیه شود. جای زخم در قرنیه باعث بدتر شدن مشکلات بینایی و در نتیجه نیاز به پیوند قرنیه می‌شود.

این مقاله را هم بخوانید:
سرطان چشم و علائم آن

 

درمان بیماری کراتوکونوس

درمان قوز قرنیه به شرایط و سرعت پیشرفت بیماری بستگی دارد. به طور کلی، دو هدف برای درمان قوز قرنیه وجود دارد که شامل کاهش سرعت پیشرفت بیماری و بهبود بینایی است. اگر قوز قرنیه در حال پیشرفت باشد، اتصال متقابل کلاژن قرنیه می‌تواند روند پیشرفت بیماری را کند یا متوقف کند. همچنین بهبود بینایی به شدت قوز قرنیه بستگی دارد. قوز قرنیه خفیف تا متوسط با عینک و لنز تماسی قابل درمان است. اما در برخی از شرایط، به دلیل پیشرفت بیماری و ایجاد زخم، استفاده از لنزهای تماسی مشکل می‌شود. در این افراد جراحی پیوند قرنیه ضروری است.

 

لنزها

  • عینک یا لنزهای تماسی نرم: عینک یا لنزهای تماسی نرم می‌توانند تاری یا تحریف اولیه دید را در قوز قرنیه اصلاح کنند. با این حال بیماران به دلیل تغییر شکل قرنیه چشم، نیاز به تعویض مکرر عینک یا لنز دارند.
  • لنزهای تماسی سخت: لنزهای تماسی سخت اغلب مرحله بعدی در درمان قوز قرنیه هستند. لنزهای سخت ممکن است در ابتدا احساس ناخوشایندی داشته باشند اما بسیاری از افراد پس از مدتی، با آنها سازگاری یافته و می‌توانند دید بسیار خوبی داشته باشند.
  • لنزهای پیگی بک: اگر استفاده از لنزهای سخت ناراحت کننده باشد، پزشک ممکن است استفاده از لنز پیگی بک را در بالای لنز نرم توصیه کند.
  • لنزهای ترکیبی: این لنزهای تماسی دارای یک مرکز سخت با یک حلقه نرم‌تر در اطراف برای افزایش راحتی هستند.
  • لنزهای اسکلرال: این لنزها برای تغییرات بسیار نامنظم در قرنیه، در حالت پیشرفته بیماری مفید هستند. لنزهای اسکلرال به جای قرار گیری بر روی قرنیه چشم، بر روی قسمت صلبیه قرار می‌گیرند.
کراتوکونوس یک بیماری کمتر شناخته شده چشم

کراتوکونوس یک بیماری کمتر شناخته شده چشم

روش های درمانی

اتصال متقابل کلاژن قرنیه

در این روش، قرنیه با استفاده از قطرات چشمی که از ریبوفلاوین اشباع شده‌اند و همچنین نور ماوراء بنفش درمان می‌شود. این امر باعث اتصال قرنیه شده و از تغییر شکل بیشتر آن جلوگیری می‌کند. اتصال متقابل کلاژن قرنیه ممکن است به کاهش ثبات بینایی پیش‌رونده یا تصویب قرنیه در مراحل اولیه بیماری کمک کند.

این مقاله را هم بخوانید:
آیا شستن چشم با چای مفید است

عمل جراحی

در صورت ابتلا به اسکار قرنیه، نازک شدن شدید قرنیه و ضعف بینایی حتی با استفاده از قوی‌ترین لنزهای تجویز شده یا عدم توانایی در استفاده از هر نوع لنز تماسی، ممکن است به جراحی نیاز باشد. بسته به محل مخروطی شدن چشم، گزینه‌های جراحی عبارتند از:

  • کراتوپلاستی نافذ: در صورت ابتلا به زخم قرنیه یا نازک شدن بیش از حد آن، احتمالاً به پیوند کراتوپلاستی نافذ نیاز است. این روش شامل پیوند قرنیه عرضی است. در این روش پزشکان بخشی از قرنیه مرکزی را به طور کامل برداشته و بافت اهداکننده را جایگزین می‌کنند.
  • کراتوپلاستی لایه عمودی قدامی: این روش پوشش داخلی قرنیه را حفظ می‌کند.

 

مراجعه به پزشک

چشم یکی از اعضای بسیار مهم بدن است که هر گونه بی توجهی به آن می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. در صورتی که دارای علائم بیماری کراتوکونوس هستید در اسرع وقت جهت معاینه و تشخیص به مطب دکتر پورمازار جراح و متخصص چشم در تهران مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *