جراحی زیبایی کشیدن چشم

جراحی زیبایی کشیدن چشم

حالت گوشه داخلی و خارجی چشم (کانتوس) تأثیر زیادی بر زیبایی چهره دارد. بعضی افراد به دلیل افتادگی گوشه خارجی یا چین اپیکانتال در گوشه داخلی چشم خود احساس خوشایندی ندارند. این موضوع بیشتر برای نژادهای آسیای شرقی صدق می‌کند. در این شرایط جراحی زیبایی کشیدن چشم بسیار کمک‌کننده خواهد بود. برحسب نیاز متقاضیان این جراحی به‌صورت لترال کانتوپلاستی و اپیکانتوپلاستی انجام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با روش‌های مذکور و مزایا و معایب آن‌ها خواندن این مقاله را از دست ندهید.

 

جراحی زیبایی کشیدن چشم

برخی افراد به‌واسطه حالت نامناسب گوشه داخلی یا خارجی چشم‌های خود (در اصطلاح پزشکی کانتوس) به دنبال روشی مناسب برای بهبود آن هستند. بسیاری از افراد خصوصاً نژاد آسیای شرقی دارای چشم‌های بادامی و چین اپیکانتال یا مغولی در پشت پلک خود هستند. چین اپیکانتال در اکثر موارد ژنتیکی است؛ اما امکان ایجاد آن با افزایش سن نیز وجود دارد. این ‌چین از گوشه داخلی پلک آغازشده و علاوه ‌بر تحت‌الشعاع قرار دادن زیبایی، چهره را خواب‌آلود و دید افقی را محدود می‌کند.

البته مشکلات ناشی از گوشه‌های چشم تنها به چین اپیکانتال محدود نمی‌شود. بلکه برخی دیگر به دلیل افتادگی گوشه بیرونی چشم از ظاهر خود احساس نارضایتی دارند. در صورت مواجهه با این مشکلات انجام جراحی زیبایی کشیدن چشم بهترین راهکار است. این جراحی شامل اقداماتی است که منجر به تغییر شکل گوشه چشم (محل اتصال پلک بالا و پایین یا همان کانتوس) شود. این جراحی در اصطلاح پزشکی کانتوپلاستی نام دارد. برحسب محدوده تحت درمان (کانتوس داخلی یا خارجی) این جراحی به دو روش اپیکانتوپلاستی و لترال کانتوپلاستی انجام می‌شود.

جراحی زیبایی کشیدن چشم

جراحی زیبایی کشیدن چشم

اپیکانتوپلاستی

اپیکانتوپلاستی (Epicanthoplasty) یکی از انواع جراحی زیبایی کشیدن چشم است که برای تغییر شکل گوشه داخلی چشم کاربرد دارد. معمولاً نژادهای چشم‌بادامی برای رفع چین مغولی یا اپیکانتال از این شیوه جراحی برای درشت کردن چشم‌های خود بهره می‌گیرند. به همین دلیل در اصطلاح عامیانه به آن جراحی درشت یا گربه‌ای کردن چشم می‌گویند. این عمل با دو تکنیک مختلف انجام می‌شود. دریکی از این موارد بافت موجود در پلک پایین و داخل چشم تغییر می‌کند. درروش دوم متحرک و منعطف سازی بافت اپیکانتال پلک مدنظر قرار می‌گیرد. این اقدامات به شکلی انجام می‌شود که هیچ‌گونه تنش و کشش اضافه در محل جراحی باقی نماند. در غیراینصورت فرد آثار جای زخم در محل برش حفظ می‌شود.

این مقاله را هم بخوانید:
شایع ترین نشانه های بیماری های خطرناک در چشم

 

نکته

متقاضیان اپیکانتوپلاستی در بعضی شرایط از نتیجه عمل خود رضایت ندارند؛ به‌عنوان‌مثال دیده شدن بیش ‌از کارونکل اشکی یکی از مواردی است که موجب نارضایتی متقاضیان می‌شود. کارونکل اشکی برآمدگی کوچک و صورتی‌رنگی است که در گوشه داخلی چشم قرار دارد. دیده شدن بیش‌ازحد این بخش احتمال نمایان شدن جای زخم را بیشتر می‌کند. در صورت بروز مشکل می‌توان برای جراحی اپیکانتوپلاستی ترمیمی اقدام کرد. این جراحی ۶ ماه بعد از جراحی اول و باهدف از بین بردن جای زخم و متعادل کردن چین انجام می‌شود.

 

لترال کانتوپلاستی

لترال کانتوپلاستی (Lateral cantoplasty) برای تغییر گوشه بیرونی پلک مورداستفاده قرار می‌گیرد. هدف از این تغییرات رفع افتادگی گوشه چشم یا اصلاح موقعیت نامناسب آن است. پیش ‌از انجام این جراحی بررسی وضعیت چشم و بینایی متقاضی الزامی است. در این بررسی‌ها به محل کاسه چشم (استخوان ترابیت)، میزان خروج تخم چشم وضعیت مژگان پرداخته می‌شود. برای انجام این جراحی گوشه خارجی چشم باید حداقل در فاصله ۴ متری از دیواره خارجی کاسه چشم قرار داشته باشد.

 

مراقبت های قبل از جراحی زیبایی کشیدن چشم

لازمه انجام این نوع جراحی داشتن سلامت جسمانی است. به همین دلیل اطلاع هرگونه ابتلا به بیماری یا مصرف دارو و حتی مکمل‌های گیاهی باید به اطلاع پزشک برسد. افراد دارای ورم و پف چشم ناشی از احتباس مایعات، کم‌کاری تیروئید یا هر بیماری دیگری، کاندیدای مناسبی برای انجام این جراحی نیستند. استعمال دخانیات روند بهبودی را با مشکل روبرو می‌کند. به همین دلیل باید از مصرف هرگونه مواد دخانی چند هفته قبل تا چند هفته بعد عمل اجتناب شود.

جراحی زیبایی کشیدن چشم

جراحی زیبایی کشیدن چشم

مراقبت های بعد از عمل زیبایی کشیدن چشم

به‌طور کل دوران نقاهت در همه افراد یکسان نیست. بلکه به نوع عمل و میزان تغییرات بستگی دارد. افراد تحت جراحی کشیدن چشم برای مشاهده نتایج اولیه باید تا چند هفته صبر کنند؛ اما نتایج اصلی بعد از سه ماه نمایان می‌شود. بروز خونریزی، درد، تورم و کبودی بعد از جراحی زیبایی کشیدن پلک طبیعی و بخشی از روند کار است. بخش زیادی از تورم بعد از گذشت یک هفته برطرف می‌شود؛ اما رفع کامل تورم بعد از گذشت 2 الی 3 ماه رخ می‌دهد.

این مقاله را هم بخوانید:
بیماری کور رنگی

مهم‌ترین نکات مراقبتی بعد از جراحی زیبایی کشیدن چشم عبارت‌اند از:

  • استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم و کبودی
  • استفاده از داروهای مسکن در چند روز اول طبق تجویز پزشک
  • اجتناب از مصرف مواد آرایشی بهداشتی تا زمان کاهش تورم و کشیدن بخیه
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید یا استفاده از عینک آفتابی بزرگ در صورت نیاز
  • استفاده از پماد استروئیدی موضعی طبق تجویز پزشک به مدت ۲ الی ۶ هفته برای جلوگیری از ایجاد گوشت اضافه

 

معایب جراحی زیبایی کشیدن چشم

اگرچه انجام جراحی زیبایی کشیدن چشم زیر نظر پزشک متخصص و باتجربه تا حد زیادی عوارض عمل را کاهش می‌دهد؛ اما درهرحال این جراحی همانند هر عمل باز دیگری با خطرات و عوارضی همراه است. متداول‌ترین موارد گزارش‌شده عبارت‌اند از:

  • عفونت
  • خونریزی
  • لخته شدن خون
  • اختلال در بینایی
  • ایجاد گوشت اضافه
  • واکنش به ماده بیهوشی
  • از بین رفتن تقارن چشم
  • به‌جای ماندن جای زخم

 

هزینه جراحی زیبایی کشیدن چشم

هزینه این جراحی ثابت نیست و متناسب با شرایط متقاضی تعیین می‌شود. پزشک متخصص برای تشخیص هزینه‌های جراحی کشیدن چشم مواردی چون نوع عمل (اپیکانتوپلاستی و لترال کانتوپلاستی) را مدنظر قرار می‌دهد. همچنین در صورت انجام ترکیبی دو عمل به‌صورت هم‌زمان هزینه‌ها افزایش می‌یابد. به‌عنوان‌مثال می‌توان به انجام هم‌زمان اپیکانتوپلاستی و بلفاروپلاستی (جراحی رفع افتادگی پلک) اشاره کرد. تجربه پزشک، نوع کلینیک، موقعیت جغرافیایی و دارو یا پمادهای ترمیم‌کننده موردنیاز بعد عمل از دیگر عوامل مؤثر در هزینه‌های کار هستند.

جراحی زیبایی کشیدن چشم

جراحی زیبایی کشیدن چشم

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی انواع روش‌ها در جراحی زیبایی کشیدن چشم پرداختیم. در صورت افتادگی گوشه خارجی چشم یا قرار داشتن آن در موقعیت نامناسب یکی از انواع این جراحی تحت عنوان لترال کانتوپلاستی ضرورت می‌یابد؛ اما برای رفع مشکلات گوشه داخلی چشم از قبیل چین مغولی، اپیکانتوپلاستی انجام می‌شود. شما می‌توانید برای انجام اعمال جراحی ذکرشده به بهترین شکل از خدمات مرکز دکتر رضا پورمازار جراح و متخصص عمل لازک و لیزیک چشم استفاده کنید.

این مقاله را هم بخوانید:
توپوگرافی چشم چیست و چه کاربردهایی دارد؟
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *