جراحی ویترکتومی عمیق چیست

جراحی ویترکتومی عمیق چیست

جراحی ویترکتومی عمیق چیست؟

چشم یکی از اندام‌های حساس بدن است که بخش‌های مختلفی را در خود دارد. گاهی در شبکیه و زجاجیه، اختلالاتی شکل می گیرد که سبب مشکلاتی در بینایی خواهد شد. برای رفع برخی از این مشکلات، پزشک متخصص، عمل ویترکتومی عمیق را به عنوان راه درمان انتخاب می کند. در این مقاله قصد داریم تا بیشتر با جراحی ویترکتومی و جراحی ویترکتومی عمیق آشنا شویم.

جراحی ویترکتومی چیست؟

جراحی ویترکتومی زمانی روی بیمار انجام می شود که در شبکیه و زجاجیه چشم او مشکلاتی به وجود آمده باشد. شبکیه در انتهای چشم قرار دارد و زجاجیه در قسمت میانی چشم واقع شده است. نورهایی که چشم آن ها را می بیند در قسمت شبکیه متمرکز خواهند شد.
تمام مواردی که توسط چشم دیده می شود در ابتدا پیغام هایی عصبی هستند که از طریق شبکیه به مغز ارسال خواهند شد. این پیغام ها پس از ارسال در مغز بررسی و پردازش می شوند. با توجه به ساختمان و ساختاری که شبکیه دارد عده ای از متخصصین، آناتومی شبکیه را به عنوان جزئی از مغز که تغییراتی در آن شکل گرفته می دانند.
زجاجیه ای که در چشم قرار گرفته است، ماده ای ژله ای و بی رنگ بوده که کمک شایانی به حفاظت از شکل کروی چشم می کند. زجاجیه سبب شده تا لایه های دریافت کننده نور و شبکیه بر روی مشیمیه به صورت ثابت حفظ شود و شبکیه توسط اشعه های ماوراء بنفش آسیب نبیند.

جراحی ویترکتومی عمیق چیست

جراحی ویترکتومی عمیق چیست

انواع جراحی ویترکتومی چشم

جراحی ویترکتومی چشم دارای دو نوع جراحی ویترکتومی قدامی و ویترکتومی عمیق است. هر کدام از این عمل ها با دیگری تفاوت هایی دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:
• جراحی ویترکتومی قدامی: در ویترکتومی قدامی فقط قسمت جلوی زجاجیه خارج می شود و به وسیله محلول بی اس اس پر خواهد شد. این عمل در صورتی انجام می شود که زجاجیه از مردمک چشم گذر کرده باشد و به قسمت جلوی کره چشم نشت یابد. ترومای چشم، آب مروارید، جراحی قرنیه و گلوکوم موجب می شوند تا این مدل از ویترکتومی بروز پیدا کند.
• جراحی ویترکتومی عمیق: در این نوع از عمل ویترکتومی چشم، تمام زجاجیه را تخلیه کرده و آن را به وسیله محلول بی اس اس پر خواهند کرد. برای انجام این مدل از عمل باید متخصص شبکیه اقدام کند و در آن زجاجیه از طریق پارس پلانا برداشته شود. پارس پلانا قسمتی از چشم بوده که پس از دوران جنینی کار خاصی را انجام نمی دهد.
به همین خاطر بهترین مسیر برای وارد کردن ابزارها و تجهیزات جراحی است. در چشم برش های کوچک 1 میلی متری در قسمت سفید چشم ایجاد می کنند و ژل زجاجیه را از آن خارج می کنند. اگر جسم خارجی در چشم وجود داشته باشد آن را بیرون می آورند. زمانی که هدف از این درمان، بر طرف ساختن مشکلاتی که به سبب دیابت بروز پیدا کرده اند باشد، رگ های خونی که دارای خونریزی هستند مسدود خواهند شد.

این مقاله را هم بخوانید:
عوارض عمل نکردن آب مروارید چیست؟

در جراحی ویترکتومی چشم چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

برای این که ویترکتومی چشم انجام شود باید معاینات بالینی اولیه صورت بگیرد. این جراحی به کمک بی حسی موضعی یا بی هوشی عمومی انجام می شود. البته این که کدام روش انتخاب گردد بستگی به نظر متخصص دارد.
این جراحی با کمک میکروسکوپ انجام خواهد شد. با به وجود آوردن شکاف های بسیار ریز در صلبیه، وسایل و ابزارهای جراحی را به چشم وارد می کنند. سپس با توجه به شرایطی که بیماری دارد، پزشک موارد زیر را بر روی فرد انجام خواهد داد:
خارج کردن تمام زجاجیه کدر شده
خروج بافت آسیب دیده چشم و برگرداندن شبکیه به قسمت اصلی
خروج جسم خارجی در صورت وجود داشتن در چشم بیمار
اقدام به لیزر درمانی برای کمتر شدن احتمال خونریزی در آینده
جایگزین کردن گاز یا هوا در چشم برای کمک به ثابت نگه داشتن شبکیه در قسمت اصلی
قرار دادن روغن سیلیکون در چشم بیمار

چه زمانی باید جراحی ویترکتومی چشم انجام شود؟

اگر بیمار به پزشک مراجعه کند و چشم او شرایط زیر را داشته باشد، پزشک پیشنهاد جراحی را عنوان خواهد کرد:
• در صورتی که شبکیه از پشت چشم جدا شده باشد.
• وجود سوراخ یا پارگی ماکولا
• به وجود آمدن چین و چروک در ماکولا
• وجود عفونت اندوفتالمیت در چشم
• آسیب های شدید در چشم
• به وجود آمدن مشکلات در زمان جراحی آب مروارید

جراحی ویترکتومی عمیق چیست

جراحی ویترکتومی عمیق چیست

خطرات جراحی ویترکتومی چشم

می توان گفت تمام جراحی هایی که انجام می شود به طور قطع دارای خطرات و عوارضی هستند. اما در جراحی ویترکتومی چشم عوارض ناشی از عمل بسیار کمتر از مزایای آن است. البته احتمال دارد در برخی از بیماران پس از جراحی موارد زیر اتفاق افتد:
• احساس درد و ناراحتی پس از جراحی
• به وجود آمدن تورم و کبودی در اطراف چشم
• عفونت
• خونریزی
• کم شدن بینایی
• افزایش فشار روی چشم
• سرعت یافتن کاتاراکت

این مقاله را هم بخوانید:
تاثیر سیگار روی چشم

بهبود بینایی پس از عمل ویترکتومی چشم

در بیشتر افرادی که این عمل را انجام خواهند داد کیفیت بینایی به سطح قابل قبولی خواهد رسید. ویترکتومی را معجزه پزشکی مدرن می شناسند و به عنوان یکی از بهترین روش های درمان بیماری های چشمی شناخته می شود.
البته باید در نظر داشت فاکتورهای زیادی در نتیجه نهایی و کیفیت آن موثر هستند. مراقبت های پس از عمل باید به خوبی صورت بگیرد و برای این عمل باید از بهترین پزشکان متخصص کمک گرفت. برای این که نتیجه نهایی به خوبی مشخص شود باید پس از عمل چند هفته صبر کرد.

مراجعه به پزشک
همان طور که اشاره کردیم چشم عضو حساسی است که باید به خوبی از آن مراقبت شود. در صورتی که هر کدام از علائم و موارد ذکر شده را در چشم خود احساس کردید باید به دکتر رضا پورمازار جراح و متخصص بیماری های چشمی مراجعه کنید. دکتر پورمازار با انجام معاینات دقیق و بررسی های لازمی که انجام خواهد داد، نکات لازم را ارائه کرده و در صورتی که به جراحی نیاز داشته باشید آن را به شما اعلام می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *