نحوه انجام جراحی کاتاراکت به روش فیکو

کاتاراکت یا آب مروارید، یکی از بیماری های چشمی است که در آن ضایعه ای شبیه ابر که بدون درد بوده روی عدسی چشم به وجود می آید. این ضایعه در اصل، کدورت عدسی چشم فرد بیمار است که با این روش خود را بروز می دهد. برای این که این ضایعه از میان برداشته شود روش های مختلفی انجام می پذیرد که یکی از بهترین شیوه های درمان را می توان فیکو عنوان کرد.

علت به وجود آمدن کاتاراکت

عدسی چشم از آب و پروتئین تشکیل شده است که پروتئین ها باعث می شوند عدسی شفاف باشد و نور را از خود عبور دهد. کاتاراکت به خاطر تغییر در ساختار این پروتئین ها به وجود می آید. این بیماری که اغلب باعث اختلال در دید می شود بیشتر در افراد مسن اتفاق خواهد افتاد. البته به وجود آمدن کاتاراکت دارای علت های مختلفی است. این عوامل را می توان موارد زیر دانست:
• ارثی بودن کاتاراکت در میان خانواده
• بیماری های سیستمیک همچون دیابت
• ضربه خوردن به چشم
• جراحی های قبلی چشم
• استعمال دخانیات
• استفاده طولانی و بی رویه از داروهایی مانند کورتون

علائم کاتاراکت

افرادی که با این بیماری مواجه می شوند معمولا علائم زیر در آن ها مشاهده خواهد شد:
تار شدن دید بدون احساس درد
حساس شدن به نور
نداشتن دید مناسب در طول شب
به وجود آمدن دو بینی در یک چشم
محو یا زرد شدن رنگ ها

بیماری فشار چشم

درمان کاتاراکت

در صورتی که بیمار، تنها دچار کمی تاری دید شده باشد نیازی به درمان ندارد و می تواند با تغییر در شماره عینک این مشکل را برای مدتی رفع کند. البته باید در نظر داشت که نمی توان با دارو، ورزش یا عینک این مشکل را کامل برطرف کرد یا مانع از تشکیل آن شد. به منظور درمان کاتاراکت بهترین روش درمانی فیکو است.

جراحی فیکو چیست؟

جراحی فیکو شیوه ای استاندارد برای عمل آب مروارید محسوب می شود. این عمل نیازی به بخیه ندارد و سرپایی مشکل بیمار حل خواهد شد. با توجه به این که لیزر فمتوسکند برای برش روی بخش های متفاوت قرنیه و عدسی طراحی و به وجود آمده است، باید دقت و کیفیت عمل فیکو افزایش یابد و انرژی فیکو را در حین عمل کم کرد. این جراحی نیاز به آمادگی خاصی ندارد و پیش از جراحی برای کاهش درد، التهاب یا احتمال خطر عفونت از قطره چشمی استفاده می شود.

شیوه جراحی آب مروارید با روش فیکو

برای این که کار جراحی آغاز شود، پیش از ورود بیمار به اتاق عمل به وسیله قطره باز کننده مردمک، مردمک را گشاده می کنند تا در زمان جراحی، به عدسی چشم که پشت عنبیه واقع شده است دسترسی کامل صورت گیرد.
بعد از این که بیمار وارد اتاق شد قطره بی حس کننده را چند بار در چشم او می ریزند. بیمار روی تخت دراز کشیده و تکنسین بیهوشی در قسمت ساعد دست، سرمی را به بیمار وصل می کند. این کار به منظور استفاده از داروهای آرامش بخش انجام می شود که از طریق رگ، دارو وارد بدن بیمار شود.
در این مرحله باید اطراف چشم و پلک ها با کمک بتادین رقیق شده 5 درصد، شستشو داده شود و سطح چشم نیز به وسیله بتادین، استریل می شود. بعد از اینکه اطراف چشم را پوشاندند، وسیله ای به نام اسپکولوم را برای باز نگه داشتن پلک ها در چشم قرار می دهند.
در عمل فیکو یک برش 3 میلی متری در قسمت لیمبوس که همان محل اتصال قرنیه به صلبیه است به وجود می آورند. این برش چون بسیار کوچک و ظریف است نیازی به بخیه ندارد و بعد از عمل بهبود پیدا می کند. جراح یک دریچه به شکل دایره در سطح قدامی کپسول عدسی ایجاد می کند.
در این عمل باید دقت کار بسیار زیاد باشد زیرا ضخامتی که کپسول عدسی دارد 16 تا 20 میکرون است. سر پروب دستگاه فیکو، برای وارد کردن سرم به درون چشم یک مجرا قرار داده اند. برای خارج شدن مایع از چشم نیز از یک مجرای مرکزی استفاده می کنند.
برای انتقال امواج صوتی به داخل چشم، از یک قسمت تیتانیومی در سر پروب کمک گرفته می شود. در روش فیکو از امواج اولترا سونیک برای خرد شدن عدسی بهره می گیرند. ذرات شکسته شده را با یک لوله مکشی خارج می کنند.
بعد از خارج کردن عدسی و شستن مواد باقی مانده، قسمت خلفی کپسول عدسی دست نخورده سر جای خود قرار خواهد گرفت تا عدسی مصنوعی را روی آن بگذارند. در آخر کار عدسی درون چشم که به صورت تاشو است، به وسیله همان برش کوچک که ابتدا ایجاد شد، به داخل چشم می رود. این عمل توسط جراحان ماهر در حدود 10 دقیقه انجام می شود.

مراقبت های لازم بعد از جراحی

بعد از انجام جراحی حدود 24 ساعت باید بیمار استراحت کند و سپس به پزشک خود مراجعه کند. بعضی بیماران ممکن است پس از عمل احساس درد داشته باشند که برای تسکین این درد، چشم پزشک داروهای لازم را تجویز خواهد کرد.
باید در نظر داشت که اگر در بیمار حساسیت به نور ایجاد شود یک امر طبیعی است، که پس از مدتی بهبود خواهد یافت. برای این که از بروز عفونت جلوگیری شود باید حتما به صورت مرتب از قطره های تجویز شده توسط پزشک استفاده گردد. ممکن است این قطره ها تا یک ماه پس از جراحی هم لازم باشد که مورد استفاده بیمار قرار بگیرند.

سندروم بینایی کامپیوتر چیست؟

آب مروارید یا همان کاتاراکت یکی از بیماری های چشمی است که همان طور که اشاره کردیم بیشتر در افراد سال خورده و مسن بروز پیدا می کند. اگر شما هم با علائمی که عنوان کردیم روبرو شدید حتما باید به دکتر رضا پورمازار جراح و متخصص بیماری های چشمی مراجعه کنید. دکتر پورمازار پس از بررسی های دقیق و انجام معاینات بالینی در صورتی که تشخیص دهند، مشکل با عمل جراحی رفع می شود به شما تاریخ مراجعه برای جراحی را اعلام خواهند کرد. پس از جراحی به سرعت بهبود یافته و می توانید کارهای روزمره خود را دوباره انجام دهید.