کم بینایی چیست؟ و چه افرادی کم بینا هستند؟

کم بینایی چیست؟ و چه افرادی کم بینا هستند؟

امروزه درصد بسیاری از مردم به دلیل داشتن سبک زندگی نامناسب و بروز بیماری های مختلف از مشکلات چشمی خود رنج می برند. چشم ها حساس ترین عضو بدن هستند که در صورت مراقبت نکردن ممکن است با آسیب های شدیدی مواجه شوند. کم بینایی یکی از انواع بیمار های چشمی است که به دلایل متعددی ایجاد می شود. در این مقاله به بررسی اینکه کم بینایی چیست و چه افرادی از کم بینایی رنج می برند و درمان کم بینایی، می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

کم بینایی چیست؟

کم بینایی یا low vision نمونه ای از بیماری های چشمی است که باعث ضعف در بینایی می شود. این بیماری معمولاً درمان خاصی ندارد. در واقع افرادی که به اختلال ضعف در بینایی مبتلا می شوند با استفاده از لیزر، عینک، جراحی، دارو و… اصلاح نمی شوند. افرادی که از اختلال کم بینایی رنج می برند حتی بعد از لیزر یا استفاده از عینک، نمی توانند اجسام را به صورت شفاف ببینند. در واقع این افراد بیشتر اجسام اطراف خود را به صورت تار می بینند. افراد کم بینا بر خلاف افراد نا بینا قابلیت دیدن اطراف را با استفاده از دید جانبی دارند ولی ممکن است بخش هایی از محیط را به طور کامل نبینند و با مشکلاتی همراه باشند.

کم بینایی چیست؟ و چه افرادی کم بینا هستند؟

کم بینایی چیست؟ و چه افرادی کم بینا هستند؟

دلایل ایجاد اختلال کم بینایی چیست؟

تقریباً درصد بسیاری از مشکلات بینایی در افراد به دلیل داشتن سبک زندگی نامناسب، خوردن غذاهای فست فود و مضر، استفاده بیش از لب تاپ، تلفن همراه و… است. با این حال افرادی هم هستند که از طریق وراثت دچار اختلالات بینایی می شوند. اختلال کم بینایی به صورت اکتسابی و وراثتی ایجاد می شود. دلایل مختلفی هستند که باعث کم بینایی افراد می شوند.

این مقاله را هم بخوانید:
روش های نوین درمان قوز قرنیه

کهولت سن

یکی از دلایلی که باعث کم بینایی افراد می شود، کهولت سن است. معمولاً افراد بالای 60 سال از اختلال کم بینایی رنج می برند. با افزایش سن چشم ها مانند دوران جوانی قابلیت دید بالایی ندارند. در واقع با افزایش سن، دژنراسیون شبکیه وابسته به سن (ماکولا) تخریب می شود. در پی تخریب ماکولا، اختلال کم بینایی در افراد مسن ایجاد می شود.

دیابت

دیابت عامل دیگری است که باعث ایجاد کم بینایی در افراد می شود. در واقع عروق خونی که باعث تغذیه شبکیه چشم می شوند در افراد دیابتی آسیب می بینند. تغذیه نشدن شبکیه توسط رگ های خونی به تبع باعث ایجاد اختلال کم بینایی در افراد دیابتی می شود. رتینوپاتی دیابتی یکی از انواع بیماری های چشمی است که در اثر دیابت ایجاد می شود و باعث خونریزی چشم و تاری آن می شود.

استفاده بیش از از تلفن همراه و لب تاپ

استفاده بیش از لب تاپ، تلفن همراه، تلویزیون و… علت دیگر کم بینایی افراد است. نور آبی که در این لوازم وجود دارد، عامل اصلی آسیب شبکیه چشم است. ماکولا موجود در شبکیه به دلیل استفاده بیش از حد این وسایل از بین می رود و فرد با کم بینایی و ضعف در بینایی مواجه می شود.

رتینوپاتی نوزادان نارس

رتینوپاتی یکی از انواع بیماری های چشمی است که در آن شبکیه جدا می شود. نوزادانی نارس که زود تر از موعد از شکم مادر خارج می شوند، به دلیل بالا بودن سطح اکسیژن در انکوباتور، دچار این بیماری می شوند. در واقع سطح بالای اکسیژن باعث رشد بیش از حد رگ های خونی و تار شدن چشم های نوزاد می شود.

کم بینایی چیست؟ و چه افرادی کم بینا هستند؟

کم بینایی چیست؟ و چه افرادی کم بینا هستند؟

چه علائمی نشان دهنده اختلال کم بینایی در افراد است؟

تار دیدن اجسام دور و نزدیک، کم بینایی در شب و اختلال در درک عمق اجسام مختلف از علائمی هستند که نشان می دهند فرد دچار کم بینایی شده است. این افراد قابلیت تشخیص رنگ ها را به طور کامل ندارند و ممکن است نتوانند به درستی آن را از هم تفکیک کنند. همچنین افراد کم بینا گاهی با سرگیجه و سر درد شدید همراه هستند. بهتر است برای تشخیص صحیح به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه شود.

این مقاله را هم بخوانید:
علائم و درمان هرپس زوستر چشم

 

راه های جلوگیری از اختلال کم بینایی

نکات مهمی هستند که با رعایت آن ها می توان از بروز این اختلال جلوگیری کرد. در واقع بیشتر افراد با مراقبت از چشمان خود می توانند از ایجاد اختلال کم بینایی جلوگیری کنند.

  • تغذیه مناسب: تغذیه مناسب و خوردن غذاهای سالم از عواملی هستند که باعث سلامت چشم می شوند. در واقع با خورد غذاهای بدون چربی و قند می توان از بروز بیماری فشار خون بالا و دیابت جلوگیری کرد. جلوگیری از بروز بیماری دیابتی علاوه بر سلامت بدن در حفظ بینایی و سلامت چشم تأثیرگذار است.
  • محدود کردن وسایل هوشمند: لب تاپ، تلفن همراه، تلویزیون و دیگر وسایل هوشمند در صورت مصرف طولانی باعث آسیب دیدن چشم ها و کم بینایی می شوند. با کم کردن زمان استفاده از این وسایل می توان از آسیب دیدن چشم و کم بینایی جلوگیری کرد.
  • استفاده از عینک: یکی از عواملی که باعث آسیب دیدن چشم می شود، نور زیاد و اشعه های خورشید است. استفاده از عینک آفتابی از برخورد مستقیم نور به چشم ها جلوگیری می کند و مانع از آسیب دیدن آن ها می شود؛ بنابراین بهتر است در طی روز از عینک آفتابی استفاده شود.

 

درمان اختلال کم بینایی

اختلال کم بینایی درمان مشخصی ندارد. کم بینایی با استفاده از دارو، عینک، جراحی یا لیزر درمان نمی شود. با این حال می توان با رعایت نکاتی از آسیب بیش از حد آن جلوگیری کرد. در واقع افراد کم بینا بخشی از بینایی خود را حفظ کرده اند؛ بنابراین با انجام کارهای مختلف و توجه به توصیه های پزشک معالج می توان از آسیب دیدن بخش سالم چشم جلوگیری کرد.

کم بینایی چیست؟ و چه افرادی کم بینا هستند؟

کم بینایی چیست؟ و چه افرادی کم بینا هستند؟

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی اینکه کم بینایی چیست و چه افرادی کم بینا هستند، پرداختیم. افراد زیادی هستند که از بیماری کم بینایی رنج می برند و توانایی انجام کارهای روزانه خود را ندارند. با مراقبت از چشم و جلوگیری از آسیب دیدن آن می توان از بروز این اختلال در سنین بالا جلوگیری کرد. شما می توانید برای معاینه چشم با مراجعه به مطب دکتر رضا پورمازار جراح و متخصص بیماری های چشم به صورت منظم از بروز اختلالات چشمی و پیشروی آن ها جلوگیری کنید و سلامت چشمان خود را تا سنین بالا به طور کامل حفظ کنید.

این مقاله را هم بخوانید:
دلایل خونریزی شبکیه چشم
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *