چند روز بعد از عمل لیزیک چشم می توان رانندگی کرد؟

چند روز بعد از عمل لیزیک چشم می توان رانندگی کرد؟

عمل لیزیک چشم یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی برای عیوب انکساری چشم مانند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است. علاوه بر روش لیزیک، از روش‌های دیگری چون ppk و لازک استفاده می‌شود. استفاده از لیزر اگزایمر در این روش باعث شده تا این روش جراحی به نام لیزیک شناخته شود. تکنولوژی لیزر اگزایمر یا اکسایمر برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ میلادی توسط کمپانی IBM ابداع شد. پس از آن این تکنولوژی به رایج‌ترین روش جراحی قرنیه چشم تبدیل شد؛ موفقیت بالای این روش باعث شد تا در دهه‌های اخیر از این روش حتی برای کسانی که شماره‌های چشم بالایی دارند؛ استفاده شود. افرادی که تصمیم به انجام این عمل جراحی می‌گیرند دارای برخی از سؤالات هستند. به‌عنوان‌مثال چند روز بعد از عمل لیزیک می‌توان رانندگی کرد؟
با توجه به این که سالانه افرادی زیادی عمل لیزیک را انجام می‌دهند بر آن شدیم تا به برخی از سؤالات رایج در این زمینه پاسخ دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

عمل لیزیک به چه نحوی انجام می‌شود

ابتدا در این روش فلپ یا ورقه نازکی از سطح قرنیه به ضخامت ۱۶۰ میکرون برداشته می‌شود؛ سپس با استفاده از نور لیزر بدون ایجاد هیچ‌گونه برشی عیوب انکساری چشم رفع می‌شود؛ پس از رفع عیوب فلپ قرنیه در جای خود قرار داده می‌شود.
این روش جراحی بدون نیاز به بیهوشی انجام می‌شود و ازآنجاکه از پالس‌های کوتاه مدت استفاده می‌شود؛ نیاز نیست تا در مدت زمان طولانی چشم بدون حرکت نگه داشته شود. روش دقیق جراحی با توجه به پارامترهای مختلفی تعیین می‌شود؛ ضخامت قرنیه، نوع مشکل چشم، شماره چشم، فیزیک و بیولوژیک چشم از جمله این پارامترها هستند. به‌عنوان‌مثال روشی که برای جراحی لیزیک دوربینی به کار برده می‌شود با روشی که برای نزدیک بینی به کار برده می‌شود متفاوت است. تراش لیزری در عمق قرنیه چشم برای کاهش شماره عینک مثال دیگری است که می‌توان برای نحوه انجام عمل لیزیک زد. موفقیت عمل لیزیک در افراد نزدیک بین بیشتر از سایر افراد است.

 

چه کسانی کاندید انجام این عمل هستند

با وجود تمام مزیت‌هایی که عمل لیزیک دارد؛ ممکن است برای برخی از افراد محدودیت ایجاد نماید. افرادی کاندید مناسب برای انجام عمل لیزیک هستند که حداقل ۱۹ سال تمام داشته باشند.
افرادی که شماره چشم آنها مدام تغییر می‌کند؛ کاندیدای مناسبی برای عمل لیزیک نیستند. برای این که بتوانید در لیست کاندیداهای این عمل قرار بگیرید باید حداقل به مدت ۱۸ ماه شماره چشم شما ثابت مانده باشد. علاوه بر این ویژگی‌ها باید دید شما با عینک کامل باشد تا بتوانید این عمل را انجام دهید.
افرادی که دچار بیماری‌های چشمی مانند قوز قرنیه هستند؛ متأسفانه نمی‌توانند این عمل را انجام دهند.
برای انجام عمل چشم با لیزر اگزایمر نباید قرنیه نازکی داشته باشید. خانم‌های باردار و شیرده باید پس از سپری شدن این دوران برای انجام عمل لیزیک اقدام نمایند.

این مقاله را هم بخوانید:
علائم آب سیاه چشم

 

مراقبت‌های قبل از این جراحی چیست

مراقبت‌های قبل و بعد از عمل جراحی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این مراقبت‌ها می‌توانند تأثیر چشمگیری در موفقیت عمل جراحی بگذارند. برای اینکه عمل شما با بیشترین درصد موفقیت انجام شود نکات زیر را جدی بگیرید:

  • بهتر آن است که چند روز قبل از عمل جراحی چشمان و پلک‌های خود را با شامپو بچه رقیق شده به خوبی شستشو دهید.
  • استفاده از لوازم آرایشی حداقل ۴ روز قبل از عمل به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
  • حداقل ۷ روز قبل از عمل استفاده از لنزهای تماسی نرم را کنار بگذارید.
  • حداقل یک ماه قبل از عمل از لنزهای تماسی سخت استفاده نکنید.
  • روز عمل از هیچ گونه مواد معطر مانند کرم، لوسیون و ادکلن استفاده نکنید.
  • از انجام فعالیت‌هایی که باعث افزایش فشار چشم شما می‌شود؛ حداقل به مدت یک هفته اجتناب کنید.
چند روز بعد از عمل لیزیک چشم می توان رانندگی کرد؟

چند روز بعد از عمل لیزیک چشم می توان رانندگی کرد؟

مراقبت‌های بعد از عمل لیزیک چشم چیست

برای اینکه بعد از عمل لیزیک چشم عوارضی به سراغ شما نیاید و تأثیر عمل لیزیک به خوبی مشهود باشد؛ باید بعد از عمل مراقبت‌هایی را انجام دهید.

  • به مدت چهار تا ۷ روز از شستن صورت و چشمان خود اجتناب کنید.
  • حداقل دو هفته بعد از عمل نباید به هیچ عنوان از لوازم آرایشی استفاده کنید.
  • به مدت یک هفته بعد از عمل لیزیک چشم به صفحه گوشی و کامپیوتر خیره نشوید؛ در مواقع اضطراری می‌توانید با زدن عینک محافظ و به صورت محدود از آنها استفاده کنید.
  • تا دو روز پس از عمل جراحی نباید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید؛ تمام رفت و آمدهای شما باید توسط خانواده و دوستان کنترل شود.
  • دستورات پزشک متخصص را مو به مو انجام داده و به موقع از قطره‌ها و داروهای خود استفاده نمایید.
  • تا شش ماه از مواجهه با نور مستقیم خورشید پرهیز کرده و هنگام بیرون رفتن حتماً از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • خودداری کردن از کارهای ظریف چشمی حداقل تا یک هفته پس از عمل ضروری است. بهتر آن است که پس از آرام گرفتن کامل چشم، کارهای ظریف انجام شود.
  • حداقل تا دو ماه پس از عمل لیزیک از شنا کردن پرهیز کنید.
این مقاله را هم بخوانید:
۶ نشانه شایع آب مروارید (کاتاراکت) چشم

در صورتی که چشم شما خشک باشد این مراقبت‌ها را باید در مدت زمان طولانی‌تری انجام دهید.

 

چند روز بعد از عمل لیزیک می‌توان رانندگی کرد

برای پاسخ دادن به این سؤال باید جوانب مختلفی را مورد بررسی قرار داد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید بعد از عمل لیزیک رانندگی کنید. زمان دقیق رانندگی بعد از عمل جراحی لیزیک را باید پزشک متخصص به شما اعلام کند.
سرعت بهبود زخم و سرعت بهبود دید از جمله عواملی هستند که تعیین می‌کند؛ شما چند روز بعد از عمل جراحی لیزیک می‌توانید رانندگی کنید. پزشک بعد از انجام عمل به طور مرتب چشم شما را معاینه می‌کند؛ بعد از اینکه زخم‌های شما بهبود پیدا کرد؛ تاری دید شما برطرف شد و چشم شما کاملاً آرام گرفت؛ مجاز به رانندگی هستید.

 

دوره نقاهت بعد از عمل لیزیک چقدر است

نمی‌توان به طور دقیق زمان مشخصی را برای دوره نقاهت بعد از عمل جراحی لیزیک مشخص کرد. نوع بیماری چشم، درجه چشم، واکنش چشم بیمار و فناوری استفاده شده در این عمل از جمله پارامترهایی هستند که دوره نقاهت را تعیین می‌کنند.
اگر عمل جراحی لیزیک چشم با موفقیت انجام شده باشد؛ دوره نقاهت به طور متوسط یک هفته طول می‌کشد.
بیمار ممکن است بعد از عمل جراحی لیزیک دچار درد و سوزش خفیف باشد که معمولاً چند ساعت بعد از عمل این درد و سوزش خفیف برطرف می‌شود.
به این نکته نیز توجه داشته باشید که بیمار به انتظار واقعی خود بین دو هفته تا سه ماه بعد از عمل می‌رسد.
سن بیمار می‌تواند نقش مهمی در دوره نقاهت پس از عمل داشته باشد؛ هر چقدر سن و درجه چشم بیمار پایین‌تر باشد؛ دوره نقاهت کوتاه‌تر خواهد بود.

این مقاله را هم بخوانید:
ویژگی های لنز تماسی نامرئی

 

عوامل خطرساز قبل از عمل چیست

برخی از عوامل می‌توانند بر موفقیت عمل جراحی لیزیک تأثیر منفی بگذارند به این عوامل، عوامل خطرزا گفته می‌شود.
التهاب لبه پلک‌ها، خشکی چشم‌ها، نازک بودن قرنیه، آستیگماتیسم با درجه بالا، بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های روماتیسمی، آلرژی‌های فصلی از این دست عوامل هستند. افرادی که مشاغل خاص دارند مانند جوشکاران صنعتی، افرادی که در محیط‌های آلوده فعالیت می‌کنند؛ افراد شاغل در کارخانه‌ها خصوصاً افرادی که مدام در معرض مواد شیمیایی و بخارهای سمی قرار می‌گیرند؛ جزو افراد حساس قرار می‌گیرند؛ عمل جراحی لیزیک در این‌گونه افراد باید با نهایت دقت انجام شود و معاینات قبل از عمل با حساسیت بالا انجام شود.

 

برای انجام عمل لیزیک چشم به چه کسی مراجعه کنیم

میزان موفقیت عمل لیزیک چشم تا حد قابل توجهی به مهارت جراح بستگی دارد. به همین دلیل عمل لیزیک باید توسط پزشک متخصص و مجرب در این حوزه انجام شود. آقای دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم، لیزیک، بلفاروپلاستی در تهران سال‌های طولانی است که عمل لیزیک را با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز دنیا برای بیماران خود انجام می‌دهند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صورت حضوری به مطب ایشان مراجعه کنید.

 

نتیجه گیری

عمل لیزیک یکی از روش‌های جراحی پرطرف‌دار در دهه‌های اخیر است که می‌تواند عیوب انکساری چشم را درمان و بهبود دهد. برای رسیدن به تأثیر بیشتر این عمل باید مراقبت‌های قبل و بعد از عمل را به خوبی انجام داد. اگر بعد از گذشت یک هفته از عمل لیزیک همچنان درد چشم را تجربه کردید یا ترس از نور داشتید یا با کاهش دید مواجه شدید؛ سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید. دوره نقاهت این عمل به طور متوسط یک هفته بوده و پس از آن می‌توانید فعالیت‌های سبک خود را انجام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *