سندروم چشمان خسته چیست؟

سندروم چشمان خسته یکی از مشکلات بسیار شایع است که با وجود شیوع بالا می توان به راحتی از این سندروم پیشگیری کرد. این سندروم اکثر اوقات با اقدامات بسیار ساده و بدون نیاز به مراجعه نزد چشم پزشک به راحتی رفع می شود؛ مگر اینکه در اثر بی توجهی، فرد به عوارض زیادی مبتلا شده باشد که آنگاه نیاز است چشم پزشک برای درمان وارد عمل شود. این مشکل با عنوان سندروم خستگی چشم نیز شناخته می شود. در ادامه مطلب در خصوص علائم، دلایل و درمان این سندروم مطالبی بیان می شود.

عوامل ایجاد کننده سندروم چشمان خسته

انجام فعالیت های زیاد چشمی خصوصاً فعالیت زیاد با وسایل دیجیتال مهمترین دلیل ایجاد سندروم خستگی چشم است. دیگر عوامل ایجاد سندروم چشمان خسته عبارتند از:

کمبود شدید خواب

خوابیدن باعث ریکاوری می شود و انرژی لازم برای عضله ها را در هنگام بیداری فراهم می کند. عضله های چشم نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در هنگام خواب خون‌رسانی به آنها افزایش پیدا می کند؛ اکسیژن و مواد مغذی برای فعالیت آنها فراهم می شود و عضله های چشم در حالت استراحت و آرامش قرار می گیرند؛ حال اگر فرد کمبود شدید خواب داشته باشد بدین معنی است که تمامی این مزیت ها برای او حذف می شود و فرد دچار قرمزی، سوزش و درد شدید چشم می شود و به سندروم خستگی چشم مبتلا می شود.

کار مداوم با وسایل دیجیتال

کار مداوم با وسایل دیجیتال مانند کامپیوتر و تبلت، همچنین تماشا کردن تلویزیون به مدت طولانی می تواند سبب بروز سندروم چشمان خسته شود. کودکانی که به طور مداوم بازی های کامپیوتری انجام می دهند؛ احتمال بروز این سندروم در آنها بسیار بالا می رود. به طوری که بسیاری از آنها علائم شدید این سندروم را بروز می دهند.

روش های مراقبت از چشم

از دیگر عوامل این سندروم عبارتند از:

• رانندگی طولانی مدت به خصوص در هنگام شب
  • کار کردن در محیط های کم نور بیش از یک ساعت
  • حساسیت های چشمی همانند آلرژی های فصلی
  • خیره شدن به اشیای پر نور
  • قرار گرفتن به مدت طولانی در برابر نور خورشید
  • مطالعه بدون وقفه
  • گریه کردن زیاد

برخی از عوامل نیز باعث تشدید سندروم خستگی چشم می شوند که برخی آنها عبارتند از:

• استرس و فشار روانی محیط کار
  • داشتن بیماری های زمینه ای مانند عیوب انکساری
  • مبتلا بودن به خشکی چشم
  • قرار گرفتن در معرض باد کولر و سایر وسایل سرمایشی و گرمایشی

علائم سندروم خستگی چشم

علائم سندروم چشمان خسته با توجه به شدت آن می‌تواند متفاوت باشد. در برخی از موارد سندروم پیشروی می کند و مشکلات زیادی را به وجود می آورد که در این موارد علائم به صورت شدیدتر بروز پیدا می کنند و علائم بیشتری نیز پدید می آیند. رایج ترین علائم سندروم چشمان خسته عبارتند از:

• تاری دید
  • عدم توانایی در تمرکز
  • درد چشم
  • احساس سوزش در چشم
  • قرمزی و آبریزش چشم
  • نور هراسی و مشکل باز کردن چشم در نور
  • خارش چشم
  • پف کردن و تورم چشم

بررسی این بیماری در کودکان زیر ۱۲ سال نشان داده است که این کودکان علاوه بر علائم رایج ممکن است از سردرد شدید شکایت کنند و مبتلا به دو بینی نیز شوند.

عوارض سندروم خستگی چشم

در صورت عدم درمان و پیشرفت این عارضه بیمار ممکن است دچار مشکلات زیر شود:

• خشکی چشم
  • ضعیف شدن چشم
  • مبتلا شدن به دور بینی
  • کاهش تولید اشک
  • عدم تعادل در تولید اشک
  • کاهش کیفیت اشک
  • پیرچشمی زودهنگام
  • زخمی شدن سطح قرنیه
  • آسیب پذیر شدن چشم

درمان سندروم چشمان خسته

برخی از اوقات بدون نیاز به داروی خاصی و تنها با چند ترفند این مشکل برطرف می شود. برخی از روش های رایج درمان سندروم چشمان خسته عبارتند از:

اندوفنالمیت چیست

خوابیدن به اندازه کافی

خوابیدن روزانه هفت الی هشت ساعت می تواند بسیاری از علائم این سندروم را بهبود بخشد. عضلات چشم مانند دیگر عضلات بدن تحت فشار قرار می‌گیرند و برای رفع این فشار به خواب کافی احتیاج دارند.

رعایت بهداشت چشم ها

منظور از رعایت بهداشت چشم این است که فرد با توجه به میزان فعالیت چشم ها به چشم ها استراحت دهد و پس از هر ۲۰ دقیقه کار با وسایل دیجیتال، حداقل ۲۰ ثانیه چشمان خود را ببندد. فرد باید از قرار گرفتن در محیط‌های پر نور یا کم نور پرهیز کند و میزان نور محیط مرتباً تنظیم شود. نور خوب نوری است که به صورت یکسان در محیط پخش شده باشد و خیره کننده نباشد.

شست و شوی چشم

چشم مانند پوست در معرض آلودگی های مختلف قرار می گیرد و به همین جهت مهم است که چشم ها شسته شوند و اطراف آن با دستمال های نرم به خوبی پاک شود. شستشوی چشم با آب خنک کافی است. می توان با مشورت پزشک از قطره های اشک مصنوعی گاهی اوقات برای شستشوی چشم ها استفاده کرد.

پلک زدن

پلک زدن تأثیر بسیار زیادی در تحریک ترشح اشک دارد و خستگی چشم ها را به خوبی برطرف می کند؛ به همین سبب پس از چند دقیقه کار مداوم، بهتر است چندین بار به صورت مداوم پلک زده شود.

تکنیک پالمینگ

این تکنیک نوعی ورزش چشم است که به خوبی می تواند برای رفع خستگی چشم ها مفید باشد. کافی است کف دست ها به هم مالیده شوند و پس از این که دست ها گرم شدند به آرامی ۲ تا ۳ دقیقه بدون هیچ فشاری، روی چشم ها قرار داده شوند. علاوه بر این روش می توان از تکنیک های مختلف دیگری برای ورزش دادن چشم و تقویت عضلات آن و رفع خستگی چشم استفاده کرد.

درمان آب مروارید مادرزادی

استراحت پس از مطالعه

افراد باید بعد از یک ساعت و نیم مطالعه بدون وقفه به مدت ۱۰ دقیقه چشمان خود را ببندند و برای مدتی به اشیاء دور نگاه کنند تا فشار روی چشم فرد به حد تعادل برسد و خستگی چشم برطرف شود.

سندروم چشمان خسته چیست؟

سندروم چشمان خسته از مشکلات رایج چشمی است که ممکن است تمامی رده های سنی به این بیماری مبتلا شوند. اگر مدام با کامپیوتر کار می کنید و فعالیت های چشمی شما زیاد است می توانید به مطب دکتر رضا پورمازار متخصص چشم پزشک در تهران مراجعه کنید. هرگز فراموش نکنید که هرگونه تأخیر در درمان بیماری های چشم می تواند باعث وارد شدن آسیب های جدی به چشم شود.

1. زهرا وثوق نیا
    زهرا وثوق نیا گفته:

بنظرتون‌ سندروم چشم خسته در کودک چهار ساله باعث کوچک شدن چشم و پیرچشمی زود هنگام میشه

سلام حتما باید درمان بشه تا در بزرگسالی آسیب به چشمش نرسه

2. زهرا
    زهرا گفته:

سلام پسرمون چهار سالشه از مرداد چشاش التهاب و ورم‌دارن و نسبت به قبل خیلی کوچیک‌شدن و کامل باز نمیشن و نیمه باز و خواب آلود و پف آلود و خستن و سوزش و خارش دارن و درد میکنن و قرمزن و پشت چشماش ورم دارن و افتاده شدن بضی وقتا چشاش بهتر میشن بضی وقتام‌انقد ورم و التهابشون‌شدید میشه و انقد کوچیک‌میشن کلن از مرداد التهاب و ورم دارن و کوچیک شدن و دیگه‌ خوب نشدن و مث اولشون نشدن پیش دکترم‌ بردیمش گفت حساسیت فصلیه و براش قطره بتازونیت و کرومولین‌ سدیم تجویز کرد، بنظرتون ممکنه استفاده زیاد از گوشی و لپ تاپ عارضه ایجاد کرده باشه و باعث کوچک شدن و التهاب و ورم و سوزش و خارش و درد چشماش شده باشه آخه حدودا دو ماه زیاد پای گوشی و لپ تاپ می نشست بعدش چشاش اینطوری شدن، بنظرتون چشاش کوچیک شدن و یا افتادگی پلک پیدا کرده و یا بخاطر ورم و التهاب پلک و چشم چشماش کوچیک شدن میترسم چشاش کوچیک شده باشن و یا افتادگی پلک پیدا کرده باشه و چشاش خوب نشن و مث قبل نشن و اینجوری و کوچیک بمونن، اگه بخاطر ورم پلک و چشم و ورم‌ملتحمه بهاره چشم چشاش اینجوری و کوچیک شدن چرا انقد ورمش طول کشیده و خوب نمیشه دیگه‌و چشاش و مث قبل نمیشن تا کی این ورم‌و التهاب ادامه داره کی ورمش خوب میشه و چطور این ورم و التهاب برطرف میشه درمانش چیه

سلام لازمه که معاینات انجام شود و از راه دور نمیشه پاسخ درستی به شما داد

3. سارا
    سارا گفته:

سلام خسته نباشین …من چشام ضعیفه ،و خشکی چشم هم دارم ،توی خانواده مون هیچکسی چشم بادومی نیس ،ولی برای من کمی چشام بادومی شکله و هر چند روز بد بدتر هم میشه ،انگار ورم چشم
    دکتر چشم پزشکی رفتم ،اصلا هیچی نگفت بهم هیچی …گفت مدلشه، نه قطره ای نه چیزی ،،من چشام میسوزه به نظرتون یه دکتر دیگه باید برم؟

4. مجتبی
    مجتبی گفته:

سلام وقت بخیر
      چشم شما باید از نزدیک معاینات انجام شود

5. Ziba
    Ziba گفته:

سلام من چشام نخه و کلود بچشم دارم خارش و درد دارد با قطره با بخور قرص ابنا کمی بهتر میکند و اگردکامل خوبشم با بکزره باد یا کار کردن زیاد با سیستم مانند کامپیوتر و گوشی تلویزیون دوار همین واکنش میشم و خیلی خسته شدم بابت مدام این چرک کردن چشم و درد سیاهی چشم چشم پزشکی رفتم گفتن که باید قطره چشم … استفاده کنید اما هیچ فایده ایی ندارد بنظرتون چکار کنم خیلی خسته شدم از این ک مدام اینجور میشم.

6. Ziba
    Ziba گفته:

سلام من چشام پخه و کبود بچشم دارم خارش و درد دارد با قطره با بخور قرص اینا کمی بهتر میکند و اگه کامل خوبشم با یکزره باد یا کار کردن زیاد با سیستم مانند کامپیوتر و گوشی تلویزیون دوباره همین واکنش میشم و خیلی خسته شدم بابت مدام این چرک کردن چشم و درد سیاهی چشم چشم پزشکی رفتم گفتن که باید قطره چشم … استفاده کنید اما هیچ فایده ایی ندارد بنظرتون چکار کنم خیلی خسته شدم از این ک مدام اینجور میشم.

سلام وقت بخیر باید از نزدیک مورد معاینه قرار بگیرد