علت ضعیف شدن چشم کودک و علائم ضعیف شدن چشم در کودکان

کودکان نیز مانند بسیاری از بزرگسالان در معرض ضعیف شدن چشم قرار دارند. متاسفانه تعداد کودکانی که در طی چند سال اخیر دچار ضعیفی چشم شده اند نسبت به گذشته بیشتر است. استفاده از تلفن همراه در سنین پایین باعث آسیب به چشم و بروز عیوب انکساری مانند نزدیک بینی، دوربینی و…می شود. ضعیف شدن چشم در کودکان به هر علتی که باشد، باید تحت کنترل قرار بگیرد تا از پیشرفت آن جلوگیری شود. در این مطلب به بررسی علت ضعیف شدن چشم کودک و علائم ضعیف شدن چشم در کودکان می پردازیم. برای اطلاع از جزئیات این مسئله تا انتهای محتوا همراه ما باشید.

چه عاملی موجب ضعیف شدن چشم کودکان می شود؟

متاسفانه عوامل متعددی هستند که در سنین کم باعث ضعیف شدن چشم کودک می شوند. برخی از مهم ترین علت های ضعیف شدن چشم کودکان عبارت هستند از:
• ژنتیک
• نزدیک کردن چشم ها به کتاب
• استفاده مداوم از تلفن همراه، لپ تاپ و…
• نزدیک شدن به تلویزیون و تماشای فیلم در شب
• تحریک نشدن بصری چشم

علت ضعیف شدن چشم کودک

علائم ضعیف شدن چشم در کودکان چیست؟

علائم ضعیف شدن چشم در کودکان با توجه به نوع بیماری ممکن است متفاوت باشد. اغلب کودکان بالای 6 سال به دلیل تکمیل شدن قدرت تکلم و تشخیص درد قادر به مطلع کردن والدین خود نسبت به ضعیفی چشم هستند. اما برای تشخیص ضعیف شدن چشم در کودکان زیر 6 سال بهتر است والدین با علائم ضعیف شدن چشم آشنا باشند. مهم ترین علائم ضعیف شدن چشم کودکان عبارت است از:
1. ناتوانی در هنگام مطالعه
2. احساس درد در ناحیه چشم
3. سردرد های مداوم
4. احساس خستگی چشم
5. آبریزش چشم
6. حساسیت شدید به نور
7. مالش مداوم چشم
8. قرمز شدن چشم
9. هماهنگ نبودن چشم ها
10. ناتوانی در مشاهده اجسام دور و نزدیک
11. سرگردانی چشم

افتادگی پلک در کودکان

چه اختلالاتی موجب ضعیف شدن چشم کودکان می شود؟

اختلال و بیماری های متعددی هستند که باعث ضعیف شدن چشم کودکان و ناتوانی در خواندن یا مشاهده اجسام دور و نزدیک می شوند. برخی از اختلالاتی که موجب ضعیف شدن چشم کودک می شوند عبارت هستند از:
• نزدیک بینی: یکی از شایع ترین اختلالاتی که باعث ضعیف شدن چشم کودک می شود، نزدیک بینی است. نزدیک بینی یکی از انواع عیوب انکساری چشم است که در اکثر مواقع به دلیل خیره شدن چشم به جسم یا وسیله ای نزدیک اتفاق می افتد. در بسیاری از مواقع کودکان بعد از رفتن به مدرسه به دلیل مشاهده کتاب ها از نزدیک دچار نزدیک بینی می شوند. البته برخی از کودکان به دلیل تماشای برنامه از فاصله کم و استفاده طولانی مدت از گوشی همراه دچار نزدیک بینی می شود. در صورتی که میزان رشد نزدیک بینی در چشم سریع باشد، ممکن است کودک در دوران بزرگسالی به بیماری های چشمی مبتلا شود.
• تنبلی چشم: عامل دیگری که ممکن است در سنین کم باعث ضعیف شدن چشم کودکان شود، بیماری تنبلی چشم است. تنبلی چشم زمانی اتفاق می افتد که بینایی یکی از چشم ها به طور طبیعی رشد نکند. این مسئله موجب می شود تا چشم از قدرت بینایی کمی برخوردار باشد و در هنگام مشاهده اجسام دور و نزدیک دچار مشکل شود. تنبلی چشم در مواقعی ممکن است ناشی از بیماری هایی چون نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم، پتوز، آب مروارید، استرابیسم و…در چشم رخ دهد.

چه روش هایی برای درمان ضعیف شدن چشم کودکان وجود دارد؟

درمان ضعیف شدن چشم در کودکان با توجه به نوع اختلال متفاوت است. بنابراین پزشک متخصص با انجام معاینات مختلف برای تشخیص نوع اختلال در چشم کودکان اقدام می کند و از در ادامه از روش های زیر برای درمان یا کاهش علائم ضعیفی چشم استفاده می کند. روش های درمان ضعیف شدن چشم عبارت هستند از:
• درمان نزدیک بینی چشم کودکان: در صورتی که علت ضعیف شدن چشم کودک اختلال نزدیک بینی باشد، پزشک متخصص با تجویز عینک های مخصوص میزان علائم این اختلال را در کودکان کم می کند. نزدیک بینی از اختلالاتی است که در سنین بزرگسالی و بعد از ثابت شدن نمره چشم از طریق جراحی درمان می شود اما در سنین کودکی بهتر است کودکان با استفاده از عینک هایی که توسط پزشک متخصص تجویز می شوند از پیشرفت این عارضه جلوگیری کرده و میزان علائم ناشی از اختلال نزدیک بینی را کاهش دهند.
• درمان تنبلی چشم کودکان: درمان تنبلی چشم در کودکان در صورت تشخیص دیر هنگام ممکن است کمی دشوار باشد. در مواقعی پیشرفت اختلال تنبلی چشم موجب می شود تا راه حلی برای درمان آن وجود نداشته باشد. اما اگر کودکی دچار تنبلی چشم شود، پزشک متخصص با تجویز برخی از تمرینات باعث درمان بیماری تنبلی چشم در کودکان می شود.

انسداد مجاری اشک چیست؟

چه راه هایی برای پیشگیری از ضعیف شدن چشم کودک وجود دارد؟

متاسفانه نزدیک بینی و تنبلی چشم در صورت تشخیص دیر هنگام ممکن است در سنین بزرگسالی باعث بروز مشکلات جدی در چشم شوند. به همین دلیل بهتر است با انجام برخی از کارها از ضعیف شدن چشم کودکان پیشگیری شود. راه های پیشگیری از ضعیف شدن چشم در کودکان عبارت است از:
1. جلوگیری از نزدیک شدن سر و صورت کودک در هنگام مطالعه به کتاب
2. دور کردن کودکان در هنگام تماشای برنامه از تلویزیون
3. جلوگیری از استفاده کردن کودک از تلفن همراه و سایر دستگاه ها با نور آبی
4. مراجعه به پزشک متخصص چشم در طی فواصل منظم برای چکاپ

علت ضعیف شدن چشم کودک

در مطلب فوق به علت ضعیف شدن چشم کودکان و علائم ضعیف شدن چشم کودکان پرداختیم. دانستیم که عواملی چون مشکلات ژنتیکی، استفاده از دستگاه های هوشمند، نزدیک کردن سر به کتاب و…باعث ضعیف شدن چشم کودک و بروز اختلالاتی چون نزدیک بینی و تنبلی چشم می شوند. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از ضعیف شدن چشم در سنین کم، کودکان توسط پزشک متخصص چشم چکاپ شوند. دکتر رضا پورمازار متخصص و جراح بیماری های چشمی از پزشکان حاذقی است که می توانید جهت درمان انواع بیماری ها و اختلالات مرتبط با چشم به آن مراجعه کنید. دکتر رضا پورمازار با استفاده از دستگاه پیشرفته و تکیه بر دانش و تجربه خود به درمان انواع بیماری های چشمی می پردازد.