آیا مگس پران و جرقه خطرناک است

آیا مگس پران و جرقه خطرناک است

آیا مگس پران چشم و جرقه خطرناک است؟

مگس پران چشم یکی از بیماری های رایج در بین افراد است که در آن چشم انسان سایه‌هایی را می بیند و می تواند سایه های مختلفی را به صورت متحرک مشاهده کند. شاید در برخی از موارد با نگاه کردن به یک زمینه صاف متوجه ذرات و گرد و غباری بشوید که می توانید آنها را به صورت تیره تر نسبت به زمینه مشاهده کنید، این ذرات و غبار ها همان مگس پران هستند. در این مقاله قصد داریم به بیماری مگس پران چشم و جرقه بپردازیم، به همین دلیل برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

مگس پران چیست؟

مگس پران به نوعی از بیماری چشمی گفته می شود که در آن فرد می تواند سایه ای را مشاهده کند. همچنین زمانی که چشم خود را می مالد، متوجه وجود ذرات و گرد و غبار سیاه رنگ در اطراف خود می شود.

جرقه چیست؟

برخلاف بیماری مگس پران که در آن افراد متوجه وجود سایه ها و گرد و غبار در اطراف خود می شوند، در بیماری جرقه افراد معمولاً نورهایی را در اطراف خود مشاهده می‌کنند که به صورت نورهای رعد و برق هستند. در این مشکل سلول های چشمی تحریک می شوند و همین موضوع باعث مشاهده نورها در اطراف می شود.

آیا مگس پران و جرقه خطرناک است

آیا مگس پران و جرقه خطرناک است

علت ایجاد شدن مگس پران

بیماری مگس پران ممکن است به چهار دلیل در افراد اتفاق بیفتد:
1. افزایش سن: با توجه به تحقیقات انجام شده افزایش سن تاثیر به سزایی بر ایجاد مگس پران دارد و در حدود ۸۰ درصد افراد تا سن ۶۰ سالگی آن را تجربه می‌کنند. با بالاتر رفتن سن انسان، رشته های موجود در زجاجیه کلفت تر و ضخیم تر می شوند و برای افراد قابل مشاهده هستند. در واقع می توان گفت با بالاتر رفتن سن و کلفت تر شدن رشته های موجود در زجاجیه، آنها را به صورت بیماری مگس پران روی زمینه ها مشاهده می کنند.
2. به هم چسبیدگی رشته های زجاجیه: در بعضی از موارد رشته‌های زجاجیه دچار ضخامت زیاد تر نمی شوند؛ اما دو یا سه رشته زوجیه به صورت کامل به یکدیگر می چسبند و همین موضوع باعث می‌شود فرد در هنگام نگاه کردن به نقاط مختلف مگس‌پران ببیند.
3. التهاب داخل چشم: وجود التهاب در داخل چشم یکی دیگر از علل بیماری مگس پران است. در این مورد سلول های التهابی در داخل زجاجیه تجمع پیدا می کنند و باعث ایجاد خط های تیره رنگ می شوند. در برخی از موارد التهاب باعث پارگی رشته های زجاجیه می شود.
4. خونریزی داخل زجاجیه: در مواردی که خونریزی در داخل زجاجیه اتفاق می افتد، احتمال مگس پران چشم بیشتر است؛ یعنی مگس‌پران به صورت واضح تر دیده می شود. احتمال وجود مگس پران چشم به دلیل خونریزی در بیماران دیابتی در حدود ۵۰ درصد بیش از سایر افراد است.

این مقاله را هم بخوانید:
ناخنک چشم چیست

آیا مگس پران و جرقه خطرناک است؟

همانطور که در بالا نیز به این موضوع اشاره شد در حدود ۸۰ درصد از افراد تا قبل از سن ۶۰ سالگی متوجه وجود مگس پران و جرقه در اطراف خود می شوند. با توجه به این مسئله می‌توان گفت بیماری مگس پران و جرقه در بیشتر موارد هیچگونه خطری برای افراد ندارد و تنها در بعضی از موارد باید به آن توجه ویژه ای شود.
‏زجاجیه چشم افراد در موارد متعدد در معرض پارگی رشته‌ها قرار دارد و به همین دلیل مشاهده مگس‌پران خطر چندان زیادی ندارد. اما اگر پاره شدن رشته های زجاجیه چشم باعث آسیب رسیدن به شبکیه شود و آن را پاره کند، همین موضوع باعث ایجاد مگس پران در چشم افراد می‌شود.
اگر به تازگی احساس می کنید که مگس پران و جرقه های زیادی را در اطراف خود می بینید که قبلاً وجود نداشته اند باید در این مورد نگران باشید، زیرا این موضوع ممکن است نشان دهنده آسیب رسیدن به شبکیه چشم باشد. افرادی که مبتلا به دیابت هستند باید بیش از سایرین مراقب وجود این بیماری در داخل چشم خود باشند؛ زیرا در بعضی از موارد، بیماری دیابت با به وجود آوردن بیماری‌های چشمی می تواند باعث بروز تاری دید همیشگی و یا نابینایی شود.
اگر مشکل شما از پارگی زجاجیه باشد، به صورت معمول طی یک الی دو هفته به صورت کامل درمان خواهد شد و دیگر هیچ مگس بر آن یا جرقه ای را در اطراف خود نمی بینید. اگر مدت زمان وجود این بیماری در شما بیش از اندازه طول کشید، بهتر است برای درمان به پزشک متخصص مراجعه شود تا آسیب به شبکیه چشم بررسی شود.

آیا مگس پران و جرقه خطرناک است

آیا مگس پران و جرقه خطرناک است

درمان بیماری مگس پران و جرقه چشم

بیماری مگس پران و جرقه چشم اگر خود به خود طی چند هفته درست شود نیازی به درمان خاصی ندارد. اگر بیش از اندازه طول کشید نیاز به درمان‌های مختلف است. این درمان ها بر اساس شدت بیماری و دلایل به وجود آمدن بیماری متفاوت هستند.
در صورتی که این بیماری خفیف باشد، با استفاده از لیزر می توان سوراخی که روی شبکه ایجاد شده است را به صورت کامل پوشاند و بیماری را درمان کرد. در این مورد دوره نقاهت از بیماری بسیار کوتاه است. در بعضی از موارد که بیماری شدت بیشتری پیدا کرده باشد، برای درمان این بیماری به عمل جراحی برای از بین بردن این بیماری نیاز است.

این مقاله را هم بخوانید:
داکریوسیستیت چیست؟

مراجعه به پزشک
اگر با گذشت مدت زمان دو هفته مگس پران و جرقه چشم کمتر نشد و حتی میزان آن افزایش پیدا کرد، نیاز به مراجعه به پزشک کاملاً مشهود است. در این گونه موارد فرد باید با مراجعه به پزشک متخصص بیماری خود را پیگیری کند و بفهمد که آیا بیماری او خطرناک است یا خیر.
دکتر رضا پورمازار متخصص چشم به عنوان یک دکتر باتجربه، بهترین گزینه برای مراجعه به شمار می‌رود. زیرا این پزشک با تشخیص دقیق و به موقع خود می‌تواند بیماری را به صورت کامل درمان کند و زمان طلایی برای درمان بیماری مگس پران چشم را از دست نخواهد داد. در صورت ابتلا به این بیماری به کلینیک تخصصی چشم پزشکی دکتر پورمازار مراجعه کنید تا مورد درمان قرار بگیرید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *