علائم و درمان هرپس زوستر چشم

علائم و درمان هرپس زوستر چشم

علائم و درمان هرپس زوستر چشم

هرپس زوستر چشم یکی از انواع بیماری است که در آن چشم افراد دچار جوش هایی در اطراف خود می شود و علت اصلی آن وجود ویروس هرپس در بدن انسان است. وجود جوش در اطراف چشم کاملا دردناک است و افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند به راحتی نمی توانند پلک های خود را باز و بسته کنند. در این مقاله قصد داریم به علائم و درمان هرپس زوستر چشم بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این بیماری در این مقاله با ما همراه باشید.

دلایل به وجود آمدن هرپس زوستر چشم

در بعضی از مواقع بیماری هرپس زوستر چشم تنها به دلیل بالاتر رفتن و کهولت سن اتفاق می‌افتد و در افراد بالای ۵۰ سال این بیماری مشخص می‌شود، اما به صورت کلی موارد بی شماری می توانند بر روی به وجود آمدن این بیماری تاثیر گذار باشند که برخی از آنها عبارتند از:
• بیماری سیستم ایمنی بدن: در برخی از موارد به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن این بیماری در بدن افراد ایجاد می شود. برای مثال بیماری اچ آی وی یکی از بیماری‌هایی است که بر روی سیستم ایمنی بدن و ضعیف شدن آن تاثیرگذار است و به همین دلیل افرادی که به این بیماری مبتلا هستند بیش از سایرین در معرض بیماری هرپس زوستر چشم قرار گرفته اند.
• استرس و اضطراب: افرادی که بیش از سایرین در معرض استرس و اضطراب قرار دارند بیشتر از بقیه به بیماری هرپس روستر چشم مبتلا می شوند.
• خستگی: با توجه به بالاتر رفتن فشار زندگی افراد مختلف در معرض خستگی بیش از اندازه قرار دارند و به دلیل کار زیاد ممکن است به بیماری هرپس زوستر چشم مبتلا شوند. با منظم تر کردن ساعت خواب می توان از بروز این بیماری در بدن جلوگیری نمود.
• تغذیه نامناسب: افراط در خوردن مواد غذایی مانند شکر می تواند بر روی ابتلا به این بیماری تاثیرگذار باشد و شانس ابتلا به بیماری را افزایش دهد.
• شیمی درمانی: افرادی که به دلیل ابتلا به سرطان، شیمی درمانی می شوند، معمولاً تا حدود زیادی سیستم ایمنی بدنشان ضعیف تر می شود و همین موضوع باعث بالاتر رفتن شانس ابتلا به هرپس زوستر چشم خواهد شد.

علائم و درمان هرپس زوستر چشم

علائم و درمان هرپس زوستر چشم

چه افرادی بیشتر در معرض هرپس زوستر قرار گرفته است؟

به صورت کلی بیماری هرپس زوستر چشمی در نوزادان و کودکان اتفاق نمی افتد و معمولاً افراد بالای سن نوجوانی ممکن است به این بیماری دچار شوند. فاکتور هایی مانند جنسیت، پیری و جوانی و غیره نمی‌توانند بر ابتلا به بیماری تاثیر گذار باشند؛ اما افرادی که قبلاً آبله مرغان گرفته اند بیشتر از سایرین در معرض این بیماری قرار می گیرند.

این مقاله را هم بخوانید:
شایع ترین علائم پارگی شبکیه چشم

علائم هرپس زوستر چشمی

• یکی از مهم ترین علائم این بیماری ایجاد جوش بر روی پیشانی و در قسمت های اطراف چشم است.
• افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، در مراحل اولیه احساس خارش شدید در پشت پلک خود دارد.
• یکی دیگر از علائم این بیماری سوزش پلک و پشت چشم است.
• ممکن است تاول های کوچکی در اطراف چشم ایجاد شود.
• درد و تورم پلک یکی دیگر از نشانه های بیماری است.
• در هنگام ابتلا به بیماری، بیمار ممکن است نتواند چشم خود را به صورت کامل باز کند.
• اطراف پلک کاملاً قرمز می شوند و رنگ پلک تغییر پیدا می‌کند.
• ممکن است متوجه وجود راش های پوستی در اطراف پلک بیمار بشوید.
• علائم این بیماری معمولاً یک چشم را درگیر می‌کنند و با چشم دیگر کاری ندارند.

روش درمان هرپس زوستر چشمی

برای درمان هرپس زوستر چشم در مرحله اولیه باید دقت داشت که آیا این بیماری پیشرفت زیادی داشته است یا خیر. در برخی از موارد به دلیل پیشرفت بالای بیماری روش درمانی قوی ترین نیاز است که فرد باید به پزشک متخصص ارجاع داده شود. به صورت کلی برای درمان هرپس زوستر چشمی می توان از روش های زیر استفاده کرد:
• استراحت: در بعضی از موارد این بیماری به دلیل عدم استراحت کافی و خستگی در فرد اتفاق می افتد. به همین دلیل با استراحت مداوم می توان تا حدود زیادی این بیماری را کاهش داد.
• داروهای ضد ویروسی: با مراجعه به پزشک متخصص، داروهای ضد ویروسی مانند انواع مختلف قرص ها و یا قطره های چشمی برای شما تجویز می شود که به بهبود این بیماری کمک می کند.
• کمپرس سرد: کمپرس آب سرد در پشت پلک ها می تواند به بهبود این بیماری کمک فراوانی کند و سوزش و خارش را کاهش دهد.
• استفاده از داروهای ضد درد: داروهای ضد درد مانند استامینوفن و آسپرین می‌توانند روی این بیماری تاثیر به سزایی داشته باشند.
تمامی مواردی که در بالا برای بهبود بیماری هرپس زوستر چشمی به آنها پرداخته شد و تنها برای تسکین درد و بهبود زودتر بیماری هستند، اما به هر حال این بیماری باید بتواند روند درمانی خود را طی کند تا در نهایت بهبود پیدا کند.

علائم و درمان هرپس زوستر چشم

علائم و درمان هرپس زوستر چشم

مدت زمان بیماری چقدر است؟

اگر فرد به سرعت به پزشک مراجعه کند و بیماری خود را درمان کند معمولاً مدت زمان بیماری چندان به طول نمی انجامد و بعد از گذشت چند هفته به راحتی تمامی مشکلات چشمی برطرف شده و چشم فرد مجدداً بینایی کامل و زیبایی خود را به دست می‌آورد. در بعضی از موارد با توجه نداشتن بیماران به این موضوع، این بیماری گسترش بیشتری پیدا می‌کند و ممکن است چشم را نیز درگیر کند که در این صورت مدت زمان درمان بیماری افزایش پیدا می‌کند.
در افرادی که دارای بیماری‌های سیستم ایمنی در بدن هستند، بیماری هرپس زوستر چشمی بیشتر از سایرین طول می‌کشد. برای مثال فردی که به بیماری‌هایی مانند ایدز مبتلا شده است، روند درمانی طولانی تری نسبت به افراد سالم دارد.

این مقاله را هم بخوانید:
آیا کیست چشم خطرناک است

مراجعه به پزشک
مراجعه به پزشک در مراحل اولیه بیماری می‌تواند در زمینه درمان بیماری بسیار کمک کننده باشد و باعث می‌شود تمامی علائم زودتر برطرف شوند. دکتر رضا پورمازار متخصص چشم به عنوان یکی از پزشکان ماهر در این زمینه می تواند هرپس زوستر چشم را در مراحل اولیه تشخیص داده و داروهای مناسب برای درمان بیماری را برای شما تجویز کند.
کلینیک تخصصی دکتر رضا پورمازار در تهران آماده خدمت رسانی به تمامی بیماران است، بنابراین اگر به هر نحو متوجه ابتلا به این بیماری در مراحل اولیه شدید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری و درمان آن به کلینیک تخصصی دکتر پورمازار مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *