عفونت چشمی ناشی از لنز تماسی

عفونت چشمی ناشی از لنز تماسی

چشم به دلایل مختلفی می‌تواند دچار عفونت شود. یکی از دلایل رایج عفونت چشم، استفاده از لنزهای تماسی آلوده است. عفونت چشمی ناشی از لنز تماسی می‌تواند به چشم آسیب‌های بسیار جدی وارد کند. با توجه به همین موضوع تصمیم گرفتیم در این مقاله در مورد چگونگی ایجاد عفونت چشمی ناشی از لنز تماسی و روش‌های پیشگیری از آن با شما صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

علت ایجاد عفونت چشم در اثر استفاده از لنز

در اغلب موارد به دلیل اینکه لنزهای تماسی یا قاب آنها به باکتری آلوده است، میکروب‌های مضر به محض تماس لنز با چشم در آن پخش می‌شوند. یکی دیگر از دلایل ایجاد عفونت چشم، استفاده بیش از حد و طولانی مدت از لنزهای تماسی است.

عفونت چشمی ناشی از لنز تماسی

عفونت چشمی ناشی از لنز تماسی

علائم عفونت چشم ناشی از لنز تماسی

عفونت چشم می‌تواند با توجه به شدت آن علائم مختلفی داشته باشد که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • آبریزش یا خشکی چشم
  • داشتن ترشحات چشمی
  • قرمز شدن و تورم چشم
  • احساس خارش و سوزش در چشم
  • احساس درد در چشم
  • حساسیت به نور

تاری دید یا کاهش قدرت بینایی و کدر شدن قرنیه از علائمی هستند که نشان می‌دهند عفونت شدید است و باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود. هر گونه تأخیر در شروع درمان می‌تواند عوارض بسیار جدی با خود به همراه داشته باشد.

 

روش صحیح نگهداری از لنزهای تماسی برای جلوگیری از ایجاد عفونت

متأسفانه اغلب افراد استفاده درست از لنزهای تماسی را نمی‌دانند. در حالی که یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در هنگام استفاده از لنز باید به آن توجه داشت، روش صحیح نگهداری از لنز است. برخی از نکات مهم در نگهداری از لنز تماسی عبارتند از:

  • پیش از لمس کردن لنزها باید دست‌های خود را به دقت بشویید و تمیز کنید.
  • هر بار بعد از استفاده از لنز باید آن‌ها را خشک و ضد عفونی کنید.
  • اگر از لنز استفاده نمی‌کنید، باید آن را در محل مخصوص خود یعنی جا لنزی نگهداری کنید.
  • لنزهای تماسی را درون محلول تازه و ضدعفونی‌کننده نگهداری کنید.
  • هر بار بعد از آن که از لنز استفاده می‌کنید، محلول درون جا لنزی را دور بریزید و دوباره با محلول جدید آن را پر کنید.
  • جالیزی را با محلول مخصوص بشویید و آن را در هوای اتاق بگذارید تا خشک شود.
  • هرگز قبل از خشک شدن قاب لنز درب آن را نبندید. در غیر این صورت باکتری‌ها در آن محبوس می‌شوند و رشد خواهند کرد.
  • لنزهای تماسی را نباید با آب بشویید. (اگر محلول شست و شوی لنز شما تمام شده است، نباید از آب استفاده کنید. در آب، باکتری‌هایی وجود دارند که می‌توانند در تماس با چشم، باعث ایجاد عفونت شوند.)
عفونت چشمی ناشی از لنز تماسی

عفونت چشمی ناشی از لنز تماسی

عفونت کراتیتیس آکانتامبا

محققان دانشگاه کالج لندن در تحقیقات اخیر خود نوعی عفونت چشمی غیر شایع اما قابل پیشگیری را در بین افرادی که از لنز چشمی استفاده می‌کنند، شناسایی کردند. متأسفانه این عفونت در صورت عدم درمان ممکن است منجر به نابینایی شود.

این مقاله را هم بخوانید:
عوامل بیماری تورم پلک

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که هرکسی می‌تواند به این نوع عفونت مبتلا شود، اما میزان ابتلا به این عارضه در بین افرادی که از لنز چشمی استفاده می‌کنند، به دلیل افزایش حساسیت چشم‌ها به عفونت و احتمال آلودگی قاب لنزها، در مقایسه با دیگران بیشتر است.

حدود یک چهارم از مبتلایان به این بیماری به طور کامل نابینا می‌شوند یا قدرت دید آن‌ها تا کمتر از 25 درصد کم می‌شود. حدود 25 درصد از مبتلایان نیز برای درمان این بیماری ناچار به پیوند قرنیه می‌شوند.

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری افرادی که از لنز تماسی استفاده می‌کنند باید به موارد زیر دقت کنند:

  • قبل از دست زدن به لنزهای چشمی دست‌ها با صابون شسته شود.
  • هنگام شنا کردن، شست و شوی صورت یا استحمام از این لنزها استفاده نشود.
عفونت چشمی ناشی از لنز تماسی

عفونت چشمی ناشی از لنز تماسی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که هنگام استفاده از لنز احساس ناراحتی کردید ابتدا لنز را از چشم خارج کرده و آن را به دقت مورد بررسی قرار دهید. اگر لنز آسیب دیده بود و یا پاره شده بود، به هیچ عنوان آن را در چشم قرار ندهید. در صورت آسیب دیدن لنز شما باید یک لنز جدید تهیه کنید. در صورتی که لنز خراب یا پاره نبود بهتر است آن را با محلول مخصوص شستشو دهید و ضد عفونی کنید و آن را مجدداً در چشم خود قرار دهید. اگر بعد از آن که لنز تماسی را در چشم خود گذاشتید همچنان ناراحتی ادامه داشت لنز را از چشم خود خارج کنید.

این مقاله را هم بخوانید:
شکستگی کاسه چشم

چشم خود را برای وجود هرگونه شیء خارجی بررسی کنید. در صورتی که در چشم خود چیزی مشاهده کردید ابتدا چشم خود را به آرامی بشویید و ذره خارجی را از آن خارج کنید. اما اگر باز هم سوزش و ناراحتی چشم از بین نرفت و هیچ گونه ذره خارجی هم در چشم خود مشاهده نکردید بهتر است به مطب دکتر پورمازار جراح و متخصص چشم مراجعه کنید. هرگز فراموش نکنید چشم یکی از اعضای بسیار حساس بدن است و در صورت هرگونه تأخیر در درمان بیماری‌های چشمی، احتمال بروز مشکلات جدی بیشتر می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *